Subject: [Liturgia] SZEMLE Communiok konyve

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Sat, 6 Jul 2002 23:55:06 +0200

Communiók könyve
Szent Ágoston Liturgikus Megújulási Mozgalom 2002
_____________________________________________

Az Éneklő Egyház antifónakincsét használó templomi közösségek
tapasztalhatják, hogy egy idő után "elfogynak" az antifónák, a felkínáltnál
több introitus és communio énekre lenne szükség, hasonló típusdallamokon.
Ennek az igénynek igyekezett megfelelni már 2000-ben az Introitusok könyve,
néhány hete pedig áldozási énekeink gyarapodtak a Communiók könyvével.

A 91 oldalas fekvő A5-ös méretű füzet az egyházi év minden vasárnapjára és
nagyobb ünnepeire közöl communio antifónát és zsoltárt, az Egyház ősi és
egyben mai hagyományát követő rendben. Visszakeresve minden antifónát
megtalálhatunk latinul a Graduale Romanumban a választható lehetőségek
között (a GR több változatot is hoz egy-egy napra, tekintettel az ABC éves
ciklusra, szabad választással).

Az antifónák dallama általában az Éneklő Egyházból ismertek variánsa, jól
áttekinthető és olvasható ötvonalas kottával. Minden antifóna alatt
megtalálható a vonatkozó zsoltár éneklésre kijelölve, 6-8 verssel.
A kötet elején a zsoltártónusok 1-, 2-, 3- és 4 szólamú feldolgozása áll,
mely lehetővé teszi, hogy miközben az áldozáshoz vonulók a könnyű antifónát
ismétlik, a szkóla igényesebb zsoltárbetétekkel emelje az áldozók lelkét a
Találkozáshoz.
A tartalomjegyzék a liturgikus nap mellett feltünteti a latin és magyar
incipitet is. Hiányzik ugyanakkor az egyes antifónáknál egyezés esetén az
ismert Éneklő Egyház antifóna számára történő utalás. Az Introitusok könyve
végső esetre népéneket is javasolt. Talán itt sem ártott volna az énekrend
összeállításában a kántorokat egy-egy ünnepnél a legszerencsésebb népének
megjelölésével segíteni.
Furcsa (bár a magyar egyházi könyvkiadásban nem meglepő), hogy a nevében
"könyv" füzetnek nincs belső címlapja, kiadója, szerkesztője, kiadási
városa.

Örvendetes és jövőbe mutató ez a füzet, adja Isten, hogy mind több
templomban hangozzék fel vasárnapról vasárnapra az Egyház napi liturgikus
communio éneke!

Füzes Ádám
MALEZI