Subject: [Liturgia] HIR: Culmen et Fons

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Mon, 8 Dec 2003 17:07:49 +0100

*** HÍR ***
Csúcs és forrás - Culmen et fons
(Magyar Kurír, 2003. XII. 8.)

Budapest: A fenti címmel rendezett gondolatgazdag ünnepi szimpóziumot a 2002
január 1-jén alapított Magyar Liturgikus és Egyházzenei Intézet december
4-én, csütörtökön. A tanácskozásra a Liturgikus Konstitúció kihirdetésének
negyvenedik évfordulója alkalmából került sor. Üdvözlő beszédében Verbényi
István kanonok, a MALEZI igazgatója emlékeztetett arra, hogy ez a zsinati
dokumentum milyen nagy változásokat hozott az egyház liturgikus életében.
A szimpózium nyitó előadását Solymos Szilveszter OSB tartotta.
Visszatekintett a Sacrosanctum Concilium k. dokumentumot megelőző európai és
hazai liturgikus mozgalmakra, amelyek előkészítették a liturgikus élet
megújulását azzal, hogy a híveket a liturgia jobb megértésére és a
liturgikus életben való tevékeny részvételre akarták elvezetni. Az előadó
megemlékezett a liturgikus mozgalom atyjáról, Prosper Gueranger solesmes-i
bencés apátról, a belgiumi Lambert Beauduin bencés apát munkásságáról, a
németországi - Maria Laach-i, és ausztriai - klosterneuburgi liturgikus
mozgalmakról, valamint a nyugat-európai törekvésekkel szoros kapcsolatban
álló magyarországi mozgalmak nagy alakjairól. Ismertette a magyar liturgikus
mozgalom történetében fontos szerepet játszó, 1924. január 20-27 között
tartott Liturgikus hét eseményeit és korabeli visszhangját is.
A zsinati dokumentum magyarországi fogadtatásáról szólva az előadó
megállapította: Magyarországon a dokumentum sem a papság, sem a hívek között
nem ütközött ellenállásba, a liturgikus szövegek fordítása, dokumentumok
kiadása hamar megkezdődött. Ugyanakkor hiányzott a liturgiában való
elmélyedés, a "liturgikus apostolkodás".
A konferencia további részében Ivancsó István (Nyíregyháza) a zsinati
reformoknak a görög katolikus egyházban való visszhangjáról tartott
előadást.
A Liturgikus konstitúció fő pontjainak eszméit és azok megvalósulását
elemezte Káposztássy Béla (MALEZI) Liturgikus nevelés és lelkipásztorkodás,
Füzes Ádám (MALEZI) Az Eukarisztia megújított ünneplése, Kajtár Edvárd
(Pécs) Szentségek és szentelmények liturgiája, Verbényi István (MALEZI) A
nap megszentelése és a liturgikus ének, és Kálmán Peregrin (OFM) Szakrális
művészet című előadása.
A konferencia mintegy 120 résztvevője délután kerekasztal-beszélgetésen
vitatta meg a felmerülő kérdéseket, illetve a jövendő feladatokat. Az igen
élénk, tartalmas beszélgetés moderátora Pákozdi István egyetemi lelkész
volt. A felvetett témák, és a kérdésekre adott válaszok tükrözték azt a
helyzetet, amit Solymos Szilveszter nyitó előadásában megfogalmazott: a
liturgiában való elmélyedés terén még sok a tennivaló. A konferencia
résztvevőinek részéről megfogalmazódott az igény: legyenek a jövőben is
szimpóziumok, tanácskozások, amelyek keretében megvitathatják a problémákat
és a teendőket, valamint azt, hogy jelenjenek meg a munkához
nélkülözhetetlen liturgikus könyvek.
Verbényi István, a MALEZI igazgatója elmondta: a szimpózium előadásait
január folyamán kötet formában is megjelentetik.

Új kiadványok az egyházzene és a liturgia témakörében

A szimpózium alkalmából jelent meg a MALEZI és az OMCE (Országos Magyar
Cecília Egyesület) közös kiadásában a Négyszólamú motetták vegyeskarra,
latin nyelven c. kötet, amely 21, a római katolikus liturgiában általánosan
használható szöveg 45 zenei feldolgozását tartalmazza, Josquintől
Sztravinszkijig. Részben a Magyar Kórus kiadásában 1930-1950 között
megjelent művekből válogat, és teszi ezt a magyar egyházi életben immár
klasszikusnak számító motettakincset újból hozzáférhetővé a zenepedagógia,
valamint egyházi és világi énekkarok számára, részben bővíti is a
repertoárt. Valamennyi mű megszólaltatható a capella előadásban, sokuk
hangszerkísérettel is.

A Szent István Társulat kiadásában jelent meg a Varietates Legitimae - a
Római liturgia és az inkulturáció c. füzet, amely az Istentiszteleti és
Szentségi Fegyelmi Kongregáció Negyedik Instrukciója a Második Vatikáni
Zsinat Szent Liturgiáról szóló Rendelkezésének megfelelő végrehajtásáról. A
dokumentum a Rendelkezés 37-40. cikkelyeihez fűz instrukciókat. A szöveget a
hivatalos latinból az olasz és angol változatok figyelembevételével
fordította, szerkesztette és tördelte Rihmer Zoltán, lektorálta Verbényi
István és Füzes Ádám (MALEZI). A kiadvány a Római Dokumentumok sorozat 25.
darabja. Sorozatszerkesztő Németh László. MK