Subject: [Liturgia] Kottaszerkesztő

From: <[email-masked]>
Date: Sun, 24 Nov 2002 11:01:56 +0100

Kedves Levelező Társak!
Vigyázat a programokkal, mert az igazán jó programok (pl. Finale
2000,2001b, és korábbi stb.) változatai nem nagyon terjeszthetők
illegálisan! Az említett program különben profi, és némi elmélyedést
igényel, valamint a zenében is ige jártasnak kell lenni hozzá. Én ezt
"ismerem".
 
Ha már írok, felmerült bennem egy régebbi téma, nevezetesen Kovács
Róberté. Nagyon régóta tudjuk, hogy az egyházzene milyen állapotban van.
Többek közt ennek sem tett jót ama bizonyos 40 év. DE! Nem azon kellen
tán vitatkoznunk, hogy szabad-e zenekaros misékkel "nyújtani" a kedves
hívek idejét. Igenis vannak, akik mondjuk tőlünk Vácról ezért beutaznak
egy-egy nagyobb ilyesféle hagyományokat is ápoló templomba Pestre. Én
orgonaművész vagyok, kántorkodom is, tanítok is a nyári bp-i Harmat A.
Kképzőn is, valamint az egyházmegyein is. Egy biztos, hogy először a
legkisebb eldugott falunak kellene képzett embert adni, természetesen a
maga szintjén. Pl. , hogy tudja mit csinál, hhogy elfogadhatóan tudjon
énekelni és orgonálni. És ez véleményem szerint nem a Zeneakadémia
feladata, és mégcsak nem is velük szembenálló dolog. Ez pedig csak úgy
működik, ha a liturgia egységét betartó lelkipásztorokat képeznek, akik
legalább a szentmisében el tudják énekelni az őket illető részeket. Igen
sok pappal találkoztam, aki a Gloriát sem tudja (akarja???) intonálni.
Tehát, ahogy Kodály Zoltán mondotta, hogy a gyermek zenei nevelését az
anyaméhben kellene elkezdeni, így ezen a téren is a legkisebb szintről
kéne elkezdeni. Vagy pld.a hittanórákon nem giccseket kellene tanítani,
ahogy az sokhelyütt megtörténik. Rémséges "betlehemeseket" adnak elő
gyerekekkel, pedig a magyar néphagyománynak igen sok szép gyöngyszeme
van, csak sajnos dúl az igénytelenség.Az ifjúság szégyelli, és lenézi a
magyar nép ősi népdal, és egyházi dallamkincsét.
Az improvizációral csak annyit, óva intek minden kántort , hogy
"hasaljon", ha nem tud. Inkább létre kellene hozni ama nívós kis
darabokat tartalmazó gyűjteményeket, amelyeket egy egymanuálos, esetleg
rövidoktávos, netán nem működő pedálos orgonán is el tud játszani a falu
kántora. A Magyar Kórus idejében sok ilyesmi volt. Csak folytatni
kellene.
S ha már Kodálynál tartunk, ha jól emlékszem azt is ő mondotta, hogy az
óvodában tanító a legfontosabb tanár. Tehát a hozzáértő, szakmáját jól
tudó, elkötelezett embereknek kellene mindenütt tanítani a kántorokat,
csak így lehetne felemelkedés. Nem bántani akarom külhonban élő
barátunkat, de ezt itthon csinálni kell, nem beszélni róla a szőnyeg
széléről!
Elnézést, ha valakinek ez erősnek tűnt!
További áldásos tevékenységet kívánok mindenkinek!
Bednarik Anasztázia
Vác

---

From: Robert Kovács <[email-masked]>
Date: Mon, 25 Nov 2002 18:22:43 +0100

Tisztelt Levelezö Társak,
Tisztelt Kollégák!

(még mindig nincs hosszú "ö" és "ü" a manuálomon)  :-)

Sajnos beszélni kell a zenekaros misékröl is, mert ez pl. sok ellentét
okozója pap és egyházzenész, egyházzenész és egyházzenész között. Ha valaki
a "saját börén" érzi, hogy az énekkari-zenekari mise a pap részéröl szép
lassan vagy éppen gyorsan meg lesz szüntetve, mert ö mást akar, holott a
templom hagyományosan több mint 100 éves ilyesfajta zenei múltra tekinthet
vissza, akkor már tényleg kell róla beszélni.
Nagyon örülök annak a példának, hogy vannak még, akik Vácról beutaznak
Pestre, hogy részt vehessenek ilyen szentmisén.

Egyetértek azzal, hogy alulról kell építkezni, ami a falusi kántorokat
illeti. Ehhez azonban kellene egy felsöbb helyröl jövö támogatás, amely
ösztönözné ezeket a törekvéseket.

Improvizáció vagy kisebb darabok gyüjteménye?
Szerintem mind a kettöre szükség van. A magyarországi liturgiának sokkal
több helyet kellene engednie az orgonistának, hogy improvizálhasson.
Magyarországon nincs improvizáció-oktatás!!! Lehet, hogy egyeseknek az impró
"hasalást" jelent, másoknak müvészetet. Sajnos kevés pap van Magyarországon
(is), aki értékeli orgonistájának a tudását (Kérdés: mit oktatnak a
szemináriumban "zene" címszó alatt? A papok nagy része nem tud énekelni! De
ez már egy másik téma...).
Nem mindenki tud és képes improvizálni, ehhez egy fajta "belsö késztetés,
hozzáállás" is szükséges. Aki azonban az orgonista szakmát választotta, nem
kerülheti ki ezt a területet, ha a szentmisén színvonalasan akar orgonálni.
Az improvizáció tanulható és oktatható!
Kiadványokra is szükség van, amelyekböl a kevésbé improvizálni tudók is
játszhatnak. Tervben van ilyen kötetek kiadása?

"Ezt itthon csinálni kell..."
Amíg nem tudom otthon csinálni, csinálom külhonban. És próbálom megosztani
tapasztalataimat mo-i kollégákkal.
S úgy érzem, nem a "szönyeg széléröl" beszéltem.

Szintén elnézést, ha valakinek ez most túl erös volt!

Tisztelettel,
Kovács Róbert