Subject: [Liturgia] HIR: Castrillon biboros romai miseje

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Tue, 27 May 2003 00:28:59 +0200

Castrillón bíboros a régi rítus szerint misézett a hívek kérésének
megfelelően

Róma, 2003. május 25. (Forrás: www.zenit.org ZE03052502)
Rómában 1970 óta talán először történt, hogy bíboros misézett az úgynevezett
V. Szent Piusz féle rítus szerint latinul, a közösséggel együtt kelet felé
fordulva.
Darío Castrillón Hoyos, a Kléruskongregáció prefektusa és az "Ecclesia Dei"
pápai tanács elnöke a mise estéjén kifejtette, hogy a hívek kérésére reagált
ezzel, akik szerettek volna élni a mise kegyelmével és így köszönteni II.
János Pál pápát pápaságának 25 éves évfordulóján.
"A régi római rítus megőrizte polgárjogát az Egyházban és nem lehet
eltöröltnek tekinteni" - mondta Castrillón bíboros szombati prédikációjában,
amely az egyetlen nem latin nyelvű része volt a misének. A misét a Maria
Maggiore bazilikában mutatták be.
"A különböző rítusok egységét az eukarisztikus misztérium azonos hite
jelenti" - mondta a bíboros. Szent V. Piusz rítusát a II. Vatikáni Zsinat
által bevezetett liturgikus reformig használták.
A celebráns felolvasta Angelo Sodano bíboros, a Vatikán államtitkárának
üzenetét, amely a Pápa áldását közvetítette a résztvevők felé.
Az ünnepélyes liturgián részt vett öt bíboros: Bernard Law, Boston
kiérdemesült érseke, William Baum, kiérdemesült főpenitenciárius, Jorge
Arturo Medina Estévez, az Istentiszteleti és Szentségi Fegyelmi Kongregáció
kiérdemesült prefektusa, Alfons Maria Stickler a Római Anyaszentegyház
kiérdemesült irattárosa és könyvtárosa, valamint Armand Gaetan
Razafindratandra, a madagszkári Antananarivo kiérdemesült érseke. Szintén
jelen volt Julián Herranz érsek, a Pápai Törvénymagyarázó Tanács elnöke.
A hívek Angliából, az Egyesült Államokból, Franciaországból, Németországból,
Svájcból, Olaszországból és Ausztráliából érkeztek. Az V. Piusz féle mise
"nagy öröm és egy gesztus, ami talán azt jelenti, hogy a Vatikán meghallja
kérésünket" - nyilatkozta egy résztvevő a ZENIT munkatársának.
A mise, amelyet a rózsafüzér imádsága előzött meg, Szűz Mária, a
keresztények segítségének ünnepén volt. Ezt V. Szent Piusz (1566-1572)
vezette be, aki ezzel köszönte meg Mária közbenjárását a törökök elleni
Lepantói csatában, és beillesztette a litániában a "keresztények segítsége"
megszólítást is. V. Piusz pápa földi maradványai e bazilikában nyugszanak.
Néhány közösség ma is a II. Vatikánum előtti rítus szerint misézik (melyet
hibás "latin misének" hívni, hiszen ez utóbbit a zsinati reform is
tartalmazza, illetve szorgalmazza).
Az egyik oldalon ott áll a X. Piusz Társaság, melyet Marcel Lefebvre érsek
alapított, és amelyet jelenleg négy általa 1988-ban jogtalanul szentelt
püspök vezet. Másfelől a rítust az "Ecclesia Dei" Pápai Tanács által
szervezett csoportok is használják. Ezt a tanácsot II. János Pál pápa
alapította a régi misekönyvhöz ragaszkodó hívek befogadására, akik Róma
Püspökével teljes egységben meg akarják tartani a régi rítust. Körülbelül
húsz ilyen szervezet van, közöttük a Szent Péter papi társasággal. Ott van a
Vianney Szent János Apostoli Adminisztratúra Brazíliában, amely múlt évben
tért vissza a Lefebvre-féle szakadásból és lépett teljes közösségre Rómával.