Subject: [Liturgia] Néhány gondolat néhány hangról

From: "Mezei Zsolt" <[email-masked]>
Date: Wed, 22 Oct 2003 08:50:22 +0200

Tisztelt Levelezőlista-tagok!
Tisztelt Verbényi Igazgató Úr!

Mindenekelőtt szeretném mindenkinek megköszönni, hogy véleményt nyilvánított
az általam küldött hírekkel kapcsolatban - különösen Igazgató Úrnak. Nem
hittem volna, hogy ez a két egyszerű hírecske ilyen indulatokat fog
kiváltani a listán. Én ezeket a híreket csupán a tájékoztatás (hírközlés)
szándékával adtam közre, szándékosan nem fűztem hozzájuk semmilyen minősítő
megjegyzést: azt hittem, hogy mindenkinek az a fontos, ha minél szélesebb
körben tájékozódjunk liturgikus ügyekben. Úgy tűnik, tévedtem. De nézzük a
tényeket.

1. Levelezőlistánk nyitó oldalán a lista céljáról ezt olvassuk: új fórumot
adni a liturgia iránt érdeklődőknek. Módszertani előírás: fel lehet tenni
kérdéseket, azokat nyugodtan megvitatni, megismerni egymás gondolatait,
gondjait. "Ha egy külföldi folyóiratban érdekes cikket olvas, akkor ne
klikkelje rögtön ide, de esetleg egy rövid magyar nyelvű összefoglalót
adhatna róla, megjelölve a cikk forrását, az érdeklődőknek elküldve
"magában" a szöveget." (Azt hiszem, én pontoson ezt tettem...) "A
levelezőlista szokásos szabályai itt is érvényesek: ...kedvesen,
tárgyilagosan és senkit sem bántva írni." (Ezt a szabályt nem én nem
tartottam be....)

2.Ami Igazgató Úr válaszának hangvételét illeti, azzal én nem kívánok
foglalkozni, megtették már helyettem mások - talán csak annyit jegyeznék
meg, hogy Dobszay tanár úr is emiatt hagyta el a fórumot.
Igazgató Úr válaszának tartalmi részére térve, nem egészen értem, hogy
milyen közlésekre és előírásokra hivatkozik válaszának első mondatában, de
nem is ez a lényeg, hanem az, hogy kinyilatkoztatja: az általam közöt hírek
"nem jelentősek" (ezt többször megismétli). Ha egy hírt elbagatellizálunk,
vagy nem veszünk róla tudomást, attól az még hír és tény marad - a
világegyházban olyan folyamatok zajlanak, amelyekről a magyar katolikus
hívőnek - hacsak nincs internet-közelben - kevés információja lehet. Ilyen
pl. a tridenti rítus "visszatérése" az Egyház hétköznapi gyakorlatába. Ez
tény. Ez hír. Ha a fejünket a homokba dugjuk, akkor is tény marad.
Nem egészen értem, hogy miért példálózik Igazgató Úr a prefációkról
megjelent munkával és az október 11-én esedékes volt Mária-ünneppel, illetve
XXIII. János-emléknappal. Az eredeti hírekhez ezeknek kevés közük van.
A listát egyébként rendszeresen figyelem, nem múlik el nap, hogy meg ne
látogatnám.
Érdekes Igazgató Úr záró gondolata: "Egyébként még egyszer megköszönve
buzgóságát, arra kérem, viselje legalább ennyire szívén a helyi közösségben
kifejtendő tevékenységét." Ennek a mondatnak -számomra- ez a fordítása:
Köszönjük, hogy írt nekünk, de többé ne írjon, hanem törődjön a saját
dolgával.
Nos, én természetesen nem sértődtem meg Igazgató Úr levelén, és nem áll
szándékomban elhagyni a listát, mint ahogy azt már többen tették a
kioktatások miatt. Továbbra is fogok híreket közölni, kommentár nélkül - még
akkor is, ha ezek (bizonyos szempontból) "nem jelentősek". (A helyi
közösségemben (plébániámon) egyébként szoktam tevékenykedni, mivelhogy én
vagyok az egyházközség világi elnöke és a tavaly óta megalakult kiskórus
vezetője. Erről csak ennyit.)
A megújulásról pedig csak annyit, hogy valóban, mindannyiunk számára
vezérfonal kell legyen Szent X. Piusz pápa jelmondata. A költői kérdésem
csak az, hogy lehetséges-e egy 1500 éves liturgikus hagyományt az Egyházzal
közösségben maradva védelmezni (a megújulás nevében) egy megkövesedett és
önmagán kívül mást el nem ismerő liberalizmussal szemben?

Nagyon köszönöm Kovács Ervin káplán úrnak a hozzászólását, minden mondatával
egyetértek.

Minden listatagot szeretettel köszönt in Christo:

Mezei Zsolt