Subject: [Liturgia] fekete karacsony

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Wed, 25 Dec 2002 23:19:30 +0100

:(((((

Kedves Listatagok!

A liturgikus levelező lista 2002. március 21-én, kilenc hónapja alakult. A
kilencedik hónap végére azonban nem fény, élet, tudás született belőle, mint
amit a Karácsony ünnepe sugallna.

A lista ötlete, technikai kivitelezése, ismertté tétele az enyém volt, de
ezt nem apai büszkeséggel írom, hanem mint a zátonyra futott életű gyermek
szülője, magyarázkodásként.
Mit is akartunk, amikor az induló MALEZI támogatásával létrehoztuk a
liturgia listát? [Technikai megjegyzés: a lista megszületésére inkább apropó
volt a MALEZI, hiszen technikailag bármikor létre lehetne hozni, vagy most
is át lehet helyezni ingyenes szolgáltatóhoz.]
Idézem a kezdő levelet:

"Célunk, hogy új fórumot adjunk a liturgia iránt érdeklődőknek, azt
szeretőknek, de leginkább talán az azt művelőknek. Ezen a levelező listán
lehetne feltenni kérdéseket, azokat nyugodtan megvitatni, megismerni egymás
gondolatait, gondjait a Szent Liturgiával kapcsolatban. Szeretnénk
liturgikus cikkekről, megjelenő könyvekről is tájékoztatást adni. [...] A
levelezőlista szokásos szabályai itt is érvényesek: nem beidézni
feleslegesen az előbbi leveleket, kedvesen, tárgyilagosan és senkit nem
bántva írni." (2002.III.21.)

Nem nagyon bontakozott ki élénk vita, bátortalanul indult az egész, viszont
szemlék, tájékoztatások rendszeresen jelentek meg, illetve néhány alapos
cikk, elemzés. A szabályok közül örvendetesen megvalósult az első, nagy
ritkán idéztünk csak be teljes leveleket. :)
Aztán egy rosszul indult vita kapcsán májusban próbáltam újra megfogalmazni,
mit is akarunk csinálni a listán. Idézet a levelemből:

"Magyarországon a liturgia sajnos egy elaknásított szép mezőre hasonlít. Egy
szép virág után indulva az ember óhatatlanul rálép egy-egy, a múlt
sérelmeiből, emberi viszálykodásaiból ott maradt aknára, ami rendre fel is
robban. Sokan azt válaszolják erre, hogy jobb rá se nézni erre a rétre,
nehogy baj legyen.
Hitem szerint vezet út ezen a réten, ez pedig a szakszerűség és objektivitás
útja. Beszéljünk a tényekről, tanuljunk a liturgia forrásaiból, megkeresve
azokat a közös alapokat, amiken lehet, és amiken akarunk együttesen
építkezni.
Ezt célozta meg a lista. Nem azt, hogy minden aknát gyorsan felszedjen,
hanem hogy az aknák fájdalmas meglétének ellenére, szigorúan ragaszkodva a
szakmai úthoz, előre haladjon.
Ehhez kérem minden Kolléga segítségét a továbbiakban is. Reagáljunk mindig
arra, ami a listán elhangzik, és ne arra, amit a másikról mi feltételezünk,
vagy ami múltbéli sérelem bennünk van. Ezt egyébként jegyesoktatáson is
tanítjuk, amikor a vitáról van szó. :)  De itt a cél nem is a vita, hanem az
értékek megosztása, közös töprengés felettük." (2002.V.7.)

Eddigi működésünket statisztikailag mintegy 200 levélváltás és 160 listatag
jellemzi. Egy kis nyelvterület partikuláris szakmai listájának első kilenc
hónapjában talán nem rossz eredmény, legalább is nem lenne oka egy halálos
ítéletnek.

Ami most mégis alapjaiban fenyegeti a listát, az az, hogy vajon lehet-e
gondolatokat felvetni, teóriákat kifejteni egy egyházi listán? Vajon lehet-e
egy szakmai listán helye kérdésfeltevésnek, vagy ne adj' Isten más
véleménynek, másképpen gondolkodásnak, ad absurdum a gondolkodás
pluralitásának? Hitem szerint lehet, sőt, ennélkül nem beszélhetünk levelező
listáról, hanem hiányában hírlevéllé kell alakulnunk, amelyre írni csak a
listát üzemeltető szervezetnek van technikailag is jogosultsága.

Ezzel szemben azt szeretném:
Hogy a lista továbbra is nyitott maradjon a szabad gondolkodásra és
eszmecserére.
Hogy hatalmi szóval ne némítsanak el senkit sem.
Hogy ne legyenek megbélyegzett "ideológiák", amikről "beszélni sem szabad"
(mint pl. "dobszaizmus",  tradicionalizmus).
Hogy a személyeskedés hangneme ne is érződjék a leveleken, az ilyen
problémák pedig magán e-mailokban intéződjenek.
Hogy minél többen aktív munkatársai legyenek a listának (recenziók,
beszámolók, stb.).

Kérdezem, hogy szerintetek van-e még remény, vagy pedig ki kell mondani,
hogy erre valóban olyan szinten éretlen a helyzet, vagy mi magunk, hogy
inkább
szűntessük meg a listát?

Várom válaszaitokat, javaslataitokat, észrevételeiteket!
Egyúttal, mint listagazda kérek bocsánatot mindazoktól, akiket más
listatársak megsértettek a fenti szabályok be nem tartásával!

karácsonyi reménnyel:

Füzes Ádám
lista apa

---

From: Lauer Tamás <[email-masked]>
Date: Thu, 26 Dec 2002 06:34:14 +0100

<<<Ezzel szemben azt szeretném:
Hogy a lista továbbra is nyitott maradjon a szabad gondolkodásra és
eszmecserére. Hogy hatalmi szóval ne némítsanak el senkit sem. Hogy ne
legyenek megbélyegzett "ideológiák", amikről "beszélni sem szabad" (mint
pl. "dobszaizmus",  tradicionalizmus). Hogy a személyeskedés hangneme ne
is érződjék a leveleken, az ilyen problémák pedig magán e-mailokban
intéződjenek. Hogy minél többen aktív munkatársai legyenek a listának
(recenziók, beszámolók, stb.).

Kérdezem, hogy szerintetek van-e még remény, vagy pedig ki kell mondani,
hogy erre valóban olyan szinten éretlen a helyzet, vagy mi magunk, hogy
inkább szűntessük meg a listát?

Várom válaszaitokat, javaslataitokat, észrevételeiteket! Egyúttal, mint
listagazda kérek bocsánatot mindazoktól, akiket más listatársak
megsértettek a fenti szabályok be nem tartásával!>>>

Kedves Ádám!

Talán 2-3 hónapja iratkoztam fel a liturgia listára és nekem az
"életemet" mentette, meg. Talán emlékeznek még néhányan a baszámolóimra,
mi történt itt helyben a templomban, hogyan lettem leordítva a kórusról
és azóta is hetente ér retorzió, amiért megpróbálom a liturgikus
előírásokat komolyan venni és alkalmazni. 
Pl. 
"elfelejtenek" szólni, temetés lesz. (természetesen én vagyok a hibás,
mert nem kérdeztem)
Azóta nem is temethetek, inkább innen-onnan szereznek kántort. 
"elfelejtenek" szólni, litániára menjek,
"elfelejtenek" szólni, a nagymisén éneklik a Glóriát, és a Miatyánkot,
(de csak kéthetente)
"elfelejtenek" szólni, karácsonyi nagymise után szentségkitétel,
himnuszok,
"elfelejtenek" szólni, egy másik nagymisén nem kell orgonálnom, mert a
Kórus énekel...
Ünnepi miséken nem orgonálhatok, (bérmálás, éjféli, búcsú), inkább
megkérnek valaki mást. Tragédia volt most az éjféli mise, meg már jó
néhány előtte is. 
Ezt el tudja viselni a plébános, de hogy szabályosan menjenek a dolgok
az már sok(k) neki???
Reklamálta a Werner mise kapcsán, hogy 9 másodpercig tartottam az utolsó
hangot...
Átváltoztatás után énekelni kell, de kiszámíthatatlan, hómilyen hosszú
lesz a kánon, ha hamarabb hagyom abba, azért kapok, ha mégegy versszakot
merek énekelni azért...
Hagyjam ott az egészet a "francba"???

Korábban a listáról rengeteg biztatást kaptam meg személyesen is volt
atya aki jelezte olvasta a problémáimat, és bátorítottak, így kitartok
és nem adom föl, bár néha tényleg görcsben vagyok. Feleségem is
mellettem  áll. 
Ezért is érzem létjogosultnak ezt a listát, mert szükség van rá, hogy
tudjunk egymásról. Én is csak azért nem panaszkodtam állandó jelleggel,
mert inkább személyesen lelkiatyámml rendezem most már el a dolgokat, de
továbbra is erőt merítek a listából és lesem az újabb és újabb híreket. 
A jó Isten adjon erőt és kitartást a lista apukán(kn)ak! 

Üdvözlettel: MosolyTom
E-mail: [email-masked] 
Web: http://lauert.fw.hu

---

From: Biacsi Dávid SJ <[email-masked]>
Date: Fri, 27 Dec 2002 10:45:02 +0100

Kedves Kollégák!

Áldott karácsony nyolcadát kívánok!
Tisztelettel kérdezem, hogy a tárgyban megjelölt honlapok valóban nem
elérhetők? Várható, hogy hamarosan ismét olvashatjuk őket?

Üdvözlettel Krisztusban,
Dávid testvér