Subject: [Liturgia] HÚSVÉT ÉJSZAKA

From: Attila Józsa <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Apr 2003 15:36:41 +0000

Kedves listatagok!

Úgy látom, hogy a húsvéti szent napok felpezsditették a listán is az életet. 
Én is megosztok néhány örömöt a  szent háromnapból.
Nagycsütörtök délelõttjén a gyõri székesegyházban vettem részt a 
krizmaszentelési misén. Ilyen szép krizmaszentelési liturgián még nem voltam 
máshol.
Amit kiemelnék belõle: A gregorián és latin liturgikus énekek schóla 
elõadásában: az Introitus, Communio, az ordinarium, továbbá az O Redemptor 
summe carmen körmeneti ének.
Példás volt szintén a  szentmise szolgálattevõinek a mozgása, az orgonista 
játéka és a Püspök úr rövid, de kitûnõ  homiliája. S ami nagyon 
megörvendeztetett: a gyõriek krizmája valóban jóillatú, s amikor az olajakat 
osztották szét  Szent László fejereklyéje mellett, az illatok tényleg 
betöltötték a kápolnát.
A gyõri székesegyházból nem ez az elsõ olyan élményem, amikor azt éreztem, 
itt minden a helyén van. Csak gratulálni tudok a gyõrieknek.

Az ünnepekre csapás is ért, mert légcsõhurut miatt elveszitettem a hangomat. 
Ekkor döbbentem rá, hogy milyen hasznos volt, hogy egy négytagú legényekbõl 
álló szkólával és a hivekkel is begyakoroltunk a nagyböjt folyamán néhány 
liturgikus éneket. Igy a hivek nem az én rekedt hangom élményével mentek 
haza, hanem hallották pl. a  Popule meus-t, a szép húsvéti Graduale-t, 
alleluját, szekvenciát.

A húsvét éjszakához nekem is van egy kérdésem: Nem tudom, hogy az elektromos 
lámpák, reflektorok felgyújtása mennyire a liturgia alkotóeleme. Az 
általános gyakorlat szerint és úgy érzem, hogy a misekönyv rubrikája szerint 
is a harmadik Lumen Christi felkiáltásra az elektromos lámpákat is 
felgyújtják. Igy a húsvéti örömének és a Gyertya dicsérete reflektorfényes 
templomban hangzik el. Mit gondoltok, nem lenne alkalmasabb csak 
gyertyafényes templomban énekelni? Vajon a húsvéti gyertya világossága a 
fontos-e, valamint a tõle meggyújtott gyertyáké, vagy egy kivülrõl jövõ 
fényességnek is van szerepe a vigilián? Vagy mondjuk a kettõ jól megfér 
egymással? Szerintem ez egy olyan kérdés, amelyet a modern kor vet fel a 
liturgiával kapcsolatban, nagyon kiváncsi lennék, ti mit gondoltok errõl. 
Áldott húsvéti szentidõt!
				Józsa Attila, plébános, Bõs-Szlovákia

_________________________________________________________________
MSN Search, le moteur de recherche qui pense comme vous ! 
http://search.msn.fr/worldwide.asp

---

From: Ecseri Miklós <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Apr 2003 21:44:37 +0200

Kedves Testvérek!

Nálunk az a szokás, hogy  a templomon kívüli tûzszentelés után a 3. 
"Krisztus világossága" a templom bejárata elõtt hangzik el, utána teljes 
sötétségben vonulunk be. Amig a nép a templomba bevonul (5-10 perc), addig 
elõször azokat a reflektorokat kapcsolják fel, melyenek egy kis 
bemelegedési idejük van, tehát nem azonnal teljes fénnyel világítanak. 
Amikor már megerõsödött a fényük, akkor minden egyéb fényforrást is 
bekapcsolnak. Így ahogyan a gyertyák érkeznek, úgy erõsödik a villanyfény 
is a templomban.

Ugyanakkor éppen az idén gondoltam rá miközben a nép bevonulása folyt, hogy 
talán alkalmasabb lenne csak gyertyafényben hallgatni végig az Exultetet, 
és utána világítani ki a templomot.

Egy kérésem lenne:
Amennyiben van valakinek videófelvétele, hangfelvétele mai, hazai nagyheti 
liturgiákról (természetesen nem elrettentõ példákra gondolok) nagy örömet 
jelentene számomra, ha lehetõséget kapnék azok lemásolására.
Például a Józsa Attila atya által említett gyönyörû gyõri szertartásról.

Elõre is köszönöm segítségeteket.

Ecseri Miklós

---

From: Dózsa István <[email-masked]>
Date: Tue, 22 Apr 2003 07:23:23 +0200

Sziasztok!

Tudom már kicsit kés? (de talán jöv?re is lesz húsvét... :) ), nem tudjátok, hogy hol lehetne megszerezni jó 
min?ségben a húsvéti öröméneket kazettán/CD-n?
Én kottáról képtelen vagyok megtanulni, de hallás után remekül menne...

Szeretettel: István

------------------------
Dózsa István
[email-masked]
www.plebania.net
www.emberhalasz.net