Subject: [Liturgia] SZEMLE : Foldvary M.I. Ordinariuskonyvek

From: Attila Józsa <[email-masked]>
Date: Fri, 28 Feb 2003 09:57:36 +0000

FÖLDVÁRY Miklós István, Ordináriuskönyvek Magyarországon, in Magyar 
Egyházzene, IX. évf. 2001/2002. 3-4. sz.,  397-415.

Földváry Miklós István  középlatin filológus, az ELTE BTK Ókortudományi 
Doktoriskolájának ösztöndíjas hallgatója. Az osztott templomtér 
jelentõségérõl írt tanulmánya után újabb izgalmas írással jelentkezett a 
Magyar Egyházzene hasábjain.
A szerzõ ezúttal a magyarországi ordináriuskönyveket vizsgálja 
tanulmányában, amely az Esztergomi ordináriuskönyv készülõ kritikai 
kiadásához írott bevezetõjének elsõ fejezeteibõl való.

A tanulmány elején az ordináriuskönyvet, mint nyugati liturgikus könyvmûfajt 
mutatja be. Az ordinárius szerepe, hogy a liturgia végzõi számára jelezze, 
milyen tételeket melyik könyvbõl kell végezni. Szabályozza az ünnepek 
megünneplésének módját, a liturgikus napok hierarchiáját is felállítja, 
egyúttal jelzi, hogy mi a teendõ az ünnepek egybeesésekor. Az ordinárius 
kalauz is a szertartások végzéséhez, egyúttal a regionális öntudat 
dokumentuma. Nemcsak jelzi, hogyan kell végezni a szertatásokat (pl. a 
nagyhéten), hanem a helyi adottságokhoz is alkalmazza. Az ordináriuskönyvben 
egy helyi egyházmegye  saját középkori rítusa és szokásrendje jelenik meg.

Az ordináriuskönyvek tipológiája c. fejezet tárgyalja az ordináriuskönyvek 
keletkezését, megvizsgálja, mely intézmények használták, hogyan viszonyul az 
egyes regionális rítusokhoz, foglalkozik szerkezeti felépítésükkel.
A magyarországi változatok c. fejezet rövid áttekintést nyújt a 
magyarországi ordináriusokról. Külön tárgyalja a középkorból fennmaradt 
Szepesi, Egri és Esztergomi ordináriuskönyveket.

Földváry Miklós István  lábjegyzetekkel ellátott tanulmánya hasznos 
olvasmány mindazoknak,  akik érdeklõdnek a magyarországi liturgiatörténet 
forrásai és az egyházmegyék saját liturgikus hagyománya iránt, s akik 
szeretnék felfedezni a mai direktóriumok középkori elõdeit, s „az egyénített 
hagyomány középkori ordináriusokba foglalt szépségét és nemességét”(Földváry 
M. I.).  A tanulmány elolvasása után csak az lehet  hasznosabb, hogy kézbe 
vesszük magát az egri ordináriust, amelyet 2000-ben, latin, angol és magyar 
nyelvû változatban adtak ki. (Liber ordinarius Aegriensis /1509/, ed. int. 
Dobszay László, Musicalia Danubiana Subsidia 1., MTA Zenetudományi Intézet, 
Budapest 2000)
Józsa Attila
liturgia tanársegéd, Pozsony

_________________________________________________________________
MSN Search, le moteur de recherche qui pense comme vous ! 
http://search.msn.fr/worldwide.asp