Subject: [Liturgia] gitár (?)

From: Görög Andrea <[email-masked]>
Date: Wed, 10 Mar 2004 23:06:07 +0100 (CET)

Kedves Testvérek!

Én csak nemrég iratkoztam föl a listára, és érdeklődve figyelem az itt 
folyó beszélgetést.
Mégis szívenütött mindjárt az első néhány levél. Azt kérdeztem 
magamtól: Akkor most mi, gitáros ifjúság takarodjunk a templomból? 
Valahogy nem tudom elképzelni, amint Jézus az ifjúsági (Uram bocsá' 
karizmatikus) mise közepén beállít a templomba, és kötelekből font 
ostorral kiűzi a zenészeket, mondván: "Ne tegyétek Atyám házát 
rockszínpaddá!"    :-)

Néhány dolgot szeretnék megemlíteni, mint gyakorló gitáros.

Nagyon sok zenész társammal együtt szívesen vennénk, ha valaki 
végre egyértelmű, világos és követhető tanácsokat adna nekünk a 
liturgiával kapcsolatban.

Rengetegen vagyunk, akik a minket bírálókhoz hasonlóan - ha nem 
náluk is jobban - frászt kapunk attól, ha valaki Agnus Dei-re azt énekli, 
hogy "Bárányom, bárányom, Istennek báránya...", ahogy a Sárga könyv 
javasolja. 

A "gitáros dalok" már önmagában egy túlhaladott, helytelen 
megnevezés. Elsősorban azért, mert bírálói rendszerint a Sillye Jenő + 
Sárga könyv dalaival azonosítják, tudomást sem véve a műfajban 
bekövetkezett változásokról. Nagyon sok (tényleg örvendetesen sok) 
tehetséges zenekar, kórus, közösség van, akik színvonalas, liturgiához 
hű és hitbeli tévedéseket nem tartalmazó dalokat írnak - esetenként 
olyanokat, amikben nyoma sincs a gitárnak, hanem mondjuk egyetlen 
szintetizátor kíséri, az orgonához hasonlóan.
A másik baj az elnevezéssel, hogy hajlamosak vagyunk a tapsolós, 
táncolós stílussal azonosítani ezeket az énekeket. Múltkor 
megszámoltam, és én lepődtem meg legjobban, hogy még a Sárga 
könyvben is a csendesebb, imádó, csodáló, elmélkedő dalok vannak 
többségben, nem pedig a harsány ünneplők.

A Steel Cross dalait senki nem akarja bevinni a misére (vagy ha mégis 
akad ilyen elvetemült, hát ki kell hajítani...). De nem hiszem, hogy 
a "keresztény könnyűzene" megfelelő formában is olyan profán lenne, 
hogy kitessékeljük, szemben a "szent" orgonával, ami a templomba 
kerülése előtt maga is világi hangszer volt.
Az is érdekes egyébként, ha valahol a plébános buzdítja a kántort és a 
híveket, hogy énekeljenek taizé-i dalokat (persze orgonával), de 
lekiabálja a fiatalokat, ha ugyanezeket a dalokat gitárral akarják a 
templomban énekelni...
Szóval nem rossz valami csak azért, mert "gitáros".

Tisztelettel

Görög Andi
"szintén zenész"

---

From: Nemes László <[email-masked]>
Date: Tue, 27 Apr 2004 09:41:34 +0200

Sziasztok!
    Úgy érzem, hogy a mostan (húsvét 4. vasárnapi)  hétvégi igenaptárral nemstimmel valami a neten, nem tudjátok kit lehetne ilyenkor értesíteni, mertsehol nem talatam rendszergazda emilcímet.
Üdv.       N. laci

Ez a level virusellenorzesen esett at!
This message was checked against viruses!