Subject: [Liturgia] Rockkoncert

From: <[email-masked]>
Date: Sun, 7 Mar 2004 15:33:32 +0100

Kedves Decsi Bálint és Mindenki!

Szeretnék tisztázni néhány félreértést, amely múltkori hozzászólásommal
kapcsolatos:

1.       nem a kántorképzést bíráltam, hanem nagyon röviden felvázoltam
néhány évtizedek óta húzódó problémáit. Csak egy gondolatot emelnék ki,
mely lehet, hogy segít megérteni az orgona-gitár kérdését:

Előre elnézést kérek, de kénytelen vagyok leszögezni, hogy orgonálni
(tisztességesen) sokkal nehezebb megtanulni, mint az átlagos gitáros
misék kíséretéhez szükséges valahány (100 db alatt) akkordot. (A művészi
gitározást és az orgonálást nem ide sorolom!)

Az orgonálás tanulásához először is minimum 4-5, de inkább több év
zongorázás szükségeltetik.(Aki ezt kihagyta, azon hallatszik.!!!)
Tapasztalat, hogy nem mindenkinek sikerül "kézzel-lábbal"megtanulnia
játszani. Ez érzék kérdése is.Ez csak az alap. Le kell tudni játszania
az ének kíséreteit.(még a sokat szidott Szent vagy Uram!  sem könnyű!)
Kell tudnia előjátékot játszania, zsoltároznia, azokat kísérni. Ehhez
pedig számtalan egyéb ismeretre van szükség, melynek összetevői
kottaolvasás, laprólolvasás, összhangzattan, liturgikus-hittani
ismeretek, kóruséneklés és vezénylés, gregorián..... Ajánlom a
Kántorképző honlapját, ahol a felvételi stb követelmények
meglelhetők.Hangsúlyozom, hogy ez nem felsőfokú képzés, nem művészképző,
és mindenki számára nyitott.Meg kell próbálni! (Ez itt most nem a reklám
helye.)

www.katolikus.hu/kantorkepzo   Tudom, hogy nem optimális a kántorok
képzettsége, de azt mondani, hogy mindenütt alkalmatlan mindenki, az
talán túlzás. Minthogy az is, hogy 2 gitár +5-10 énekes alkalmasabb az
énekvezetésre. 

Elítélni pedig senkit nem szerencsés.Sem azért mert kimegy, sem azért
mert bejön valamiért a templomba.

2.       A művészi katarzis és az eksztázis között vélemény szerint van
némi különbség. Hozzászólásomban egyébként nem a szövegekről írtam,
hanem a profán és a szent zene különbségéről.

Remélem senkit nem bántottam meg a korrekcióval!

Áldott Nagyböjtöt!

Bednarik Anasztázia

---

From: Kaposztassy Bela <[email-masked]>
Date: Thu, 11 Mar 2004 22:30:15 +0100

El tudná-e nekem küldeni valaki magánban az ADORO TE, O PANIS CELICE 
kezdetű himnusz latin szövegét?
			Köszönettel! Káposztássy Béla