Subject: [Liturgia] "Középeurópai találkozó himnusza"

From: Robert Kovács <[email-masked]>
Date: Thu, 25 Sep 2003 10:54:50 +0200

Tisztelt érdeklödök, tisztelt kollégák,

hosszú szünet után úgy érzem, újra "tollat" kell ragadnom, bár már régóta
foglalkoztat a dolog.

Megpróbálom elmesélni a történetet, amely háttérül szolgálhat mondandómhoz
(akár tanulságul is szolgálhat):

Egy középeurópai nagyváros fötemplomában járunk, 14 évvel ezelött...
Egy kiemelkedöen tehetséges huszonéves - eredetileg tanult kertész - a
föorgonista segédje lesz, akinél orgonát tanul a föiskolán. Nagyon jó
barátok is évekig, amihez a föorgonista közvetlensége és bizalma
nagymértékben hozzájárul.
Mivel a segéd- (asszisztens-)állás elvileg csak néhány évre szól, 1994.
november 2-án a föorgonista egy beszélgetésben asszisztensével finoman közli
(hiszen jó barátok), hogy tulajdonképpen keresnie kellene egy másik
templomot, ahol 1. orgonista lehetne.
Sajnos itt fordul a kocka: az asszisztens úgy érzi, hogy neki továbbra is
itt a helye, hiszen már annyi mindent tett a templomért. Szóval nem hajlandó
távozni. A föorgonista pedig túl jószándékú ahhoz, hogy felmondjon neki,
hiszen bizalmas (volt) a viszony közöttük évek óta, és hát ugye, az ember
nem szívesen vál meg barátjaitól...
1995. óta kezd feszülni a húr, egyre kevésbé tudnak együtt dolgozni, mivel
az asszisztens saját utakat keres ugyanazon templom berkein belül. A korábbi
barátság egyre inkább elhidegül, egy idö után már nem is nagyon beszélnek
egymással, csak ha nagyon muszáj. Az asszisztens saját zenei együttest
alakít, nem állandó, hanem mindenhonnan összeszedett tagokból, akik a
legkülönbözöbb templomi eseményeken fellépnek. Addig nincs is túl nagy baj,
amíg az együttes más templomokban "vendégszerepel", komollyá akkor válik
igazán a dolog, amikor a fötemplomba is mint "vendégegyüttes" befolyik
(ráadásul még pénzt is kap érte...!!).
A fötemplom papjainak nagy része továbbra is bizalommal van az asszisztens
iránt, hiszen "olyan szép zenét adnak elö", "ez tényleg igazi egyházi zene".
(Saját hozzáfüznivalóm: a legismertebb müvek, mint Gounod: Ave Maria,
Mozart: Ave verum stb. - körülbelül 15-20 ilyen mü - kerül mindig elöadásra,
ezenkívül az asszisztens saját népének-feldolgozásai, amiért a papok és a
laikus hívek túlnyomó része teljesen odavan...)
A papok hiszékenységének és egyoldalú gondolkozásának tudható be, hogy az
elmúlt évek során sikerült öket úgy "beetetni" ezekkel a "szép müvekkel",
hogy a nagy templomi eseményeken (mint pl. papszentelés, püspöki
konferencia, stb.) ez a zenei együttes kapja a felkérést, kikerülve a
fötemplom karnagyát és föorgonistáját. Orgonálni pedig az jön, aki az
asszisztens ismeretségi köréböl éppen ráér.

Számos ülésen szóba jött már természetesen a probléma, mindenki érvel a
saját nézöpontja szerint... csak nagyon kevesen vannak, akik égészében
látják, hogy mi történt.

A föorgonista, aki már több mint 30 éve a templom és a város 1. számú
egyházzenei tekintélye, és több országra nagy hatással volt és van az
egyházzenéröl és orgonálásról alkotott felfogása, pár héttel ezelött
kénytelen volt úgy dönteni, hogy ö fogja otthagyni a templomot, ha már sem
az érsek, sem a nuncius, sem a fötemplom klerikusai nem hajlandók megérteni
a problémát.

Az egész azért is olyan tragikus, mert az asszisztens mindent a
föorgonistának köszönhet, ami az orgonajátékot illeti.

Ez volt a történet dióhéjban, és itt kapcsolódik be a jelen:
ez az asszisztens kapta a felkérést, hogy írja meg a Középeurópai Találkozó
himnuszát... ! ! ! ! ! !
Ö pedig - ahogy szokta: vette a legolcsóbb trükköket - fogta a közkedvelt
18.-19. századi népénekeket (azokat jól lehet népszerü (népbutító)
eszközökkel feldolgozni), és alkotott egy turmixot közkedvelt
Mária-énekekböl. Majd hallhatjuk ebben a fötemplomban az asszisztens-féle
feldolgozást trombitákkal, harsonákkal, 1 tubával, Überchor-ral, és a "müvi
kéjtöl beitatott" néppel (bocsánat). A siker elöre be van programozva.
Valójában semmi köze a vallásunkhoz. Vagy ez is része a katolikus egyház
hitének???!!! Ugye, nem?!?!

Nem tudom, miként tudták az egyes országok egyházzenei "tekintélyei"
elfogadni ezt az éneket. Gondolom, sem más választásuk nem volt, sem más
ötletük sem.
Elnézést, de ez az ének együgyü és olcsó. Valószínüleg két sör kortyolása
között született... (bocsánat, de könnyen meglehet)

Nem tudom, mennyire müködik a szólásszabadság, mennyire szabad kimondani a
tényeket és a hozzákapcsolódó véleményt kerek-perec, anélkül, hogy az
embernek neki ne menjenek. Mivel az illetö, akiröl szó van, nem tud sajnos
itt hozzászólni, nevet nem említek, de nem is érdemes.

Az eset szerintem minimum elgondolkodtató.

Tisztelettel,
Kovács Róbert

---

From: "Káposztássy Béla" <[email-masked]>
Date: Thu, 25 Sep 2003 16:11:47 +0200

Kedves Róbert!

Leveled mufaja elég összetett, ezért próbálom összefoglalni, amit megértettem belole.

1. A nevezet fováros foorgonistája és a asszisztense között némi harcok vannak. Szerinted méltánytalanul mellozött a foorgonista.
2. Értéktelennek tartod a Találkozó himnuszát, sot olyan hatásvadásznak, aminek nincs köze a vallásunkhoz, a katolikus hithez.

Az egészben engem leginkább az érdekel, hogy miért keverednek ezek a témák? Azt le lehet írni, hogy nem szereted ezt a himnuszt, mert értéktelennek tartod. De az ilyen mondatokkal: 
"a papok és a laikus hívek túlnyomó része teljesen odavan...", "(népbutító)","müvi kéjtöl beitatott" néppel "A papok hiszékenységének és egyoldalú gondolkozásának tudható be, hogy az elmúlt évek során sikerült öket úgy "beetetni" ezekkel a "szép müvekkel" körülbelül valami olyasmit sugallasz: itt mindenki hü...e a zenéhez, csak én és a fokántor értünk hozzá, de ot meg mellozik. Ennek mi értelme van? 
A véleményed tényleg biztosan sokakat érdekel, de az ilyen stílus szerintem visszatetszést kelto, nem ?
                    Üdv: Káposztássy Béla 

----- Original Message ----- 
From: "Robert Kovács" <[email-masked]>
To: "Kántorlista" <[email-masked]>; <[email-masked]>
Sent: Thursday, September 25, 2003 10:54 AM