Subject: RE: [Liturgia] A lista celja

From: Tarnai Imre <[email-masked]>
Date: Tue, 21 Jan 2003 23:05:49 -1200

Ez a levél majdnem egy hete született, de ügyetlenségem (rossz címzés)
következtében nem ért célba. Most változatlan formában küldöm el, noha azóta
a témában már több levél is született. Nincs most időm ezekre hivatkozásokat
is beledolgozni, de talán így sem lesz érdektelen, hogy akkor bennem milyen
reakciót váltot ki a téma.

Kedves Jenő Testvérem!
 Miután elolvastam Gere Dávid Márknak a felvetett problémával
 kapcsolatos levelét, indítást érzek, hogy magam is hozzászóljak.
 Bár sem spanyolul, sem portugálul nem tudok, angolul is csak
 nagyon gyöngén, azt azért meg tudtam állapítani a Márk
 testvérünk levelében közölt szövegekből, hogy  a használatos
 fordítás valóban "pontos". Ettől azonban nyelvhelyesség
 szempontjából vetődhet fel probléma, mint ahogy jelen esetben
 vetődik is. Mert valóban: hogyan lehet valakiket
 "különösebben" mennybe vinni, mint másokat? Hiszen a most
 használatos szöveggel ezt kérjük: "Különösen azokat (ti. vidd
 a mennybe), akik..." (A többieket "ne vidd"?! Vagy csak
 "kevésbé vidd"?) Sokkal szabatosabb az Általad ismertetett
 újvidéki szöveg. Végső soron nem értelmi különbség van a
 kettő között, hanem nyelvileg pongyola az első, és precíz a második.
 Ilyenkor döbben rá az ember, hogy mennyire figyelmetlenül
 imádkozik. Évtizedek óta imádkozom magam is a szóbanforgó
 fohászt, de csak a mostani fölvetés irányította rá a
 figyelmemet arra, hogy valami nincs rendjén a szöveggel.
 Elképzelhető, hogy sokan nem értették a problémát, de ez csak
 annak a jele, hogy nagyon is eluralkodott a beszédünkben a
 pongyolaság, elvesztettük az érzékünket a szép, pontos beszédhez.
 Azt pedig ne gondold, Testvérem, hogy "laikus" státusodnak
 köszönheted, hogy nem kaptál választ! Hasonlóan vannak
 megválaszolatlan problémáim a listán nekem is, pedig
 "klerikus" vagyok! És még idősebb is Nálad. Lehetséges, hogy
 a fiatalok már más dimenziókban gondolkodnak, mások a
 problémáik? Én ezzel együtt nagyon szeretem és becsülöm őket,
 mert sok olyan értéket látok sokukban, amire föl kell néznem.
 És sokat lehet tőlük is tanulni!
 Testvéri szeretettel
 Tarnai Imre

> > -----Original Message-----
> > From: [email-masked]
> > [mailto:[email-masked]]On
> > Behalf Of Radvany
> > Sent: Monday, January 13, 2003 11:34 PM
> > To: [email-masked]
> > Subject: [Liturgia] A lista celja
> >
> >
> > Tisztelt klerikus listások!
> > Jó néhány nappal ezelőtt feltettem egy észrevételemet a
> > azzal a fohásszal kapcsolatban, amelyet fatimai kérésnek
> > neveznek, és amely mára már egyre inkább részévé válik
> > mind az egyéni, mind a közösségi szentolvasó imádságnak.
> > Az volt a célom ezzel, hogy kisérletet tegyek arra, hogy
> > e listát --amelyen tapasztalatom szerint főleg klerikusok
> > tárgyalnak egymással főleg elsődlegesen saját problémá-
> > ikról --kibővítsem úgy, hogy azt a célt is elérjük, hogy hozzám
> > hasonló laikus hívők kérdéseket feltehessenek nekik, sőt
> > ötleteket is adhassanak a liturgiával kapcsolatban, A saját
> > kérdésemre pedig eddig csak egy pontosító hozzászólást
> > kaptam, ami korrekt volt, ti. az, hogy a fohász eredetije
> > nem spanyol, hanem portugál, de senki nem reagált magának
> > a kérdésnek a tárgyára, amit bár nem fejtettem ki pontosan.
> > Szándékosan nem hivatalos szövegekkel kapcsolatban vetet-
> > tem fel kérdést, pedig ilyen imádságainkban is igen fontosnak
> > érzem, hogy imádságaink fogalmazása logikus és teologiai
> > szempontból pontos legyen. Nem azt kérdeztem például, hogy
> > az Isten kisért-e bennünket, vagy csak nem akadályozza meg,
> > hogy akár saját vágyaink, vagy esetleg az "Ellenség" kisértsen
> > bennünket, pedig ez is felmerülhet sok laikus hívő gondolatában
> > is.
> > Visszatérve előző kérdésemre, a problémám az, hogy mire vonat-
> > kozik a kérés "különösen" határozó szava. Én úgy vélem, hogy
> > nekünk imádkozoknak arra a szándékára, hogy azok üdvösségéért
> > imádkozzunk, akiknek üdvössége a legnagyobb veszélyben van,
> > hiszen a megtérés Urunk kegyelméből mindenki számára lehetsé-
> > ges.
> > Értsünk végre szót abban, hogy nagyon kivánatos volna, hogy
> > e listára "tévedt" laikusok is választ kapjanak problémáikra. Kevés
> > laikus írt még erre a listára, de ezek közül még nem találtam
> > egyet sem, aki kérdésére, megjegyzésére bárkitől is választ
> > kapott volna.
> > Radvány Jenő 75 éves laikus hívő reálértelmiségi.
> > _______________________________________________
> > Liturgia levelező lista
> > Információ, fel- és leiratkozás: www.liturgia.hu/lista.htm
> >
>