Subject: [Liturgia] vigilia

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Tue, 22 Apr 2003 17:01:36 +0200

Kedves Kovács Úr!
Kedves Listatagok!

Kovács Róbert úr levelét olvasva kicsit meglepődtem azon az egyházon, amiről
ír. Sőt, meg is ijedtem.
Ez az egyház a csőd szélén áll, egyrészt anyagilag, másrészt a hívek sem
járnak templomba, ugyanakkor egy gonosz hatalom áll az egyház élén (Róma),
aki csak ül a papírokon, másik valóságban él, önkényuralmi diktatúra
rendszerével kormányoz, fundamentalista elvek alapján [jelzők kigyűjtve a
levélből].
Ezek után a legkisebb baj talán, ha nem engedelmeskedünk ennek a
szervezetnek, legyen szó szentségi fegyelmi kérdésekről (áldoztatás) vagy
liturgikusakról. A szombat pedig az emberért van.

Ezzel szemben azt tapasztalom, hogy az Egyházban - ha nem is az 50 évvel
ezelőtti mértékben - az emberek járnak templomba, a Szent Háromnap hűségesen
és szépen végzett hosszú liturgiáin szívesen részt vesznek, még 22h után is
bejönnek a körmenet után és nem szöknek haza. A liturgia van az emberért,
amennyiben a liturgia megszentel bennünket, segíti kapcsolatunkat a
Láthatatlan Istennel, fölemeli a lelkünket, tanít, nevel. De csak az a
szombat lehet az emberért, amelyiket az ember megtart. Az a szombat, amelyet
már elfeledtünk, amelyért kényelemből nem teszünk semmit sem, az a szombat
értünk sem tehet semmit.

Róma pedig, mint központi vezetés igyekszik segíteni a részegyházakon, hogy
ne feledkezzenek bele a maguk problémáiba, hanem a lényeges dolgokra legyen
gondjuk. Az Istentiszteleti Kongregáció 1988-ban kelt körlevele, melyet a
direktórium is idéz (magyarul: Körlevél a húsvéti ünnepek előkészítéséről és
megünnepléséről, Római Dokumentumok 21, SzIT, Budapest 2002.), olyan elvekre
hívja fel a figyelmet, amelyek gyakorlati odafigyelést, szervezést
(fáradságot) igényelnek, ugyanakkor a liturgia belső lényegéből fakadnak.
Ilyen például a sötétedés után végzett vigília (=virrasztás). Nem gondolom,
hogy ez olyan "szigorú előírás" lenne, amely "nem egyeztethető össze az élet
természetes rendjével".

Az egyházi szolgálat pedig (és nem csak a kántoré) előreláthatóan olyan,
hogy vasárnap, meg karácsonykor, húsvétkor kell szolgálni, hogy a többieknek
ünnepük lehessen. Az operában sem játszanak délelőtt csak azért, hogy este
minden zenész a családjával lehessen, a vasút sem áll le húsvétkor ugyanezen
okból.

Azt gondolom, hogy e levélváltásban alapvetően más egyházképünk ütközött,
mégis szükségesnek tartottam megírni sommás ítéletei miatt.

Üdv, további legjobbakat:

Füzes Ádám