Subject: [Liturgia] �sz. szent�ly liturgi�ja

From: "Istv�n testv�r" <[email-masked]>
Date: Sun, 7 Jul 2002 00:14:42 +0200

Tisztelt Lista!

Felküldök még egy kis levélváltást, amit most kaptam az egyik adventista
listán, az ószövetségi szentély szolgálata témában. Azzal a megjegyzéssel,
hogy aki mélyebben érdeklõdik az ószövetségi liturgia iránt, megfelelõ
nyelvismeret mellett (En, De, Es, Fr) ajánlhatom az adv. szakirodalmat,
esetleg a személyes kapcsolatfelvételt a terület kutatóival. (De nem
megvetendõ az 'egyszerû halandók' közti párbeszéd sem, pl. szemináriumok,
egyházközségek, kisközösségek stb. szintjén.)  Egyháztörténelmi és
dogmatikai okokból ez az egyik erõs területe az adv. teológiának.

A replikámat már kihagyom :-)

Üdvözlettel: István

To:             <[email-masked]>
From:           "István testvér" <[email-masked]>

> Ami jobban meghökkentett, hogy az illatáldozat arany oltára Zsid szerint
> bent van második függöny mögött, holott mindig úgy tudtam, hogy az elso
> részben volt, a mécstartó és a kenyérasztal mellett. Ezen is napi
> szolgálatot végeztek, és Kiv (2. Mó.) 30,6-ból egyértelmuen kiderül a
> helyzete. Ez idáig nem tunt fel ez az eltérés, és nem tudom, mi lehet a
> jelentossége.

Az itt szereplo kifejezes nem csak ugy adhato vissza, hogy
"melyben volt", hanem nyelvtanilag ugyanugy helyes a "melyhez
tartozott" is. A nyelvtani kerdest nyilvan mas igehelyek alapjan
tudjuk eldonteni. 2Moz. 30:6. szerint a joillatetel oltarat a Szentek
Szentjet levalaszto karpit ele kellett helyezni. Ennek oka az volt,
hogy az ott gerjesztett illat (amely Krisztus kozbenjaro szolgalatat
jelkepezi) igy juthatott be leginkabb a Szentek Szentjebe (Isten
ele) a mennyezetig nem ero karpit felett.
1Kir. 6:22. is ugy hivatkozik a joillattetel oltarra, mint a Szentek
Szentje elott levo oltarra. Ugy tunik tehat, hogy a Biblia szemlelete
szerint bar ez az oltar fizikailag a szentelyben volt, de a rajta
elvegzett szertartas a Szentek Szentej fele iranyult, azaz ebben az
ertelemben inkabb a Szenetk Szentjehez tartozott. Ezert beszel
rola Pal apostol ugy, mint a Szentek Szentjenek oltararol.

From:           Fasnail <[email-masked]>

> Tisztelt Maf,
>
> Egy rejtéllyel találkoztam, amit eddig nem tudtam megoldani.
> A Zsid. 9:4 ben az van írva, hogy a szövetség ládájában a 10 p. mellett
> manna és Áron vesszeje is benne van.
> Viszont a 2 Móz. 16:34 ben az Úr elé kellett rakni a mannát Áronnak ill.
4
> Móz 17:25-ben a bizonyság elott van a vesszo.
>
> Bent van, vagy nincs a bizonyság ládájában. Eddig én azt tudtam, hogy a
> ládában csak a 10 p. volt.
>
Az idezett ket Oszovetsegi igeben a pontos szoveg szerint nem az
talalhato, hogy a bizonysag ladaja ele, hanem az, hogy a
"bizonysag" ele kellett ezeket az eszkozoket helyezni. A
"bizonysag" kifejezes mindig a ket kotablara utal a
szentelyszolgalattal osszefuggesben, a ladara sohasem. A
Zsidokhoz irt levelben erositi meg Pal azt, hogy a ladaban volt a
mannaskorso es a veszzo. Ez igencsak elgondolkodtato, hiszen e
ket targyon keresztul Isten erzekeltetni kivanta, hogy a torveny
melle adja meg a naponkenti gondviseleset, valamint egy
figyelmezteto jelet is (hiszen Aron vesszeje a Kore-lazadas utan
kerult a ladaba), hogy az iranta valo tiszteletbe nem vegyulhet
emberi megfontolas, ott nincs helye emberi torekvesnek,
ambicionak. E ket teny annyira fontos, hogy az ezekre
emlekezteto targyak bekerultek a frigyladaba, hogy Izrael erezze
ezeknek a sulyat.
A fenti forditasi pontositast erositi meg a King James forditas,
valamint a magyar katolikus forditas is, amely csak a bizonysagrol
beszel ezeken a helyeken, a ladarol nem.
Erdekes azt is megfigyelni, hogy 1Kir. 8:9. kihangsulyozza, hogy a
salamoni templom felszentelesekor a ladaban csak a ket kotabla
volt. Ugy tunik tehat, hogy erre az idoszakra mar a masik ket
eszkoz elkerult a ladabol. Egyebkent a Zsidokhoz irt level 9.
fejezete is a szent satorrol beszel, s az abban levo frigyladarol,
azaz arrol a korrol, amikor meg a ladaban a ket kotablan kivul ott
volt a korso es a vesszo.

Udvozlettel:

Peter