Subject: [Liturgia] Az egyházzene napjainkban 2.

From: Robert Kovács <[email-masked]>
Date: Tue, 19 Nov 2002 17:50:36 +0100

Tisztelt Fülöp Úr,
tisztelt levelezötagok,

(elnézést, nincs hosszú ö és ü a klaviatúrámon)

a 2. Vatikáni Zsinat ugyan szorgalmazza a hívek tevékeny részvételét az
istentiszteleleten, azonban elöírja az egyházzene valamennyi müvészi
alkotásának folyamatos ápolását is.
Ami a nép tevékeny részvételét illeti: azt ott és annyiszor kell
megvalósítani, amennyiszer csak lehet. Ha a szentmisén például egy schola
énekel, akik nemcsak az ordináriumot, hanem a propriumot is éneklik -
felhasználva az "egyház ösi énekét", a latin nyelvü gregoriánt -, a nép
szintúgy nem tud bekapcsolódni aktívan az elöadásba, ahogyan azt egy
Schubert-misénél sem tudja megtenni. Én ebben nem látok semmi negatívumot,
több okból sem:
- akik a misére jönnek, általában tudják, hogy mire számíthatnak (plakátok,
hirdetések alapján)
- a szép egyházi zene - ha jól interpretálják - legalább olyan lelki
tartalommal, szépséggel, örömmel, felemelö érzéssel tudja eltölteni a
híveket, mintha ök maguk is énekelnének
- tapasztalatom alapján mondhatom, hogy a hívek reakciói, visszajelzései egy
latin nyelvü
gregorián- vagy zenekari-énekkari mise után gyakran pozitívabbak, mint egy
"hagyományos" szentmise után.

Az, hogy egy zenemü meddig tart, azt a kórusvezetönek/dirigensnek kell
tudnia. Ezt megbeszélheti a pappal, akinek lehetöségében áll megkérdezni öt.
Utólag kritizálni eléggé buta dolog. Sajnos sokszor mégis megtörténik.

Nem osztom azt a véleményt, söt ellenzem, amely azt mondja, hogy
zenekari-énekkari mise elöadása koncertre való. Az ilyen hozzáállás
degradálja a szent zene, a musica sacra értékeit, múzeumba akar állítani élö
müvészetet. Ezenkívül arról tanúskodik, hogy az illetö nem volt még
közvetlen kapcsolatban ezzel a müfajjal, ezt úgy értem, hogy nem vett még
aktívan részt benne.
Hányszor, de hányszor lehetne kritizálni a prédikációkat, amikor a pap
(tisztelet a kivételnek) felkészületlenül, hasraütés-szerüen prédikál. Az
ilyen mennyivel inkább illik a szentmisére?!

Egyetértek, hogy kell népének a nagy ünnepi alkalmakkor is! Söt, legföképp
akkor! Az emberek akkor énekelnek a legszívesebben.

Én személy szerint üdvözlök minden olyan szándékot, amely templomok
énekkarait és zenekarait kívánja támogatni. Sajnos ilyen egyre kevesebb van,
ami egy fontos templomi közösség széthullásához vezet.
Még egy dolog az énekkar fontosságához: ha jól müködik, akkor az egy olyan
közösség, ami embereket hoz a templomba, az egyházba, és azok évekre,
évtizedekre aktív részvevöi lesznek az egyház liturgikus életének. Ne tessék
öket a koncertterembe, misén kívülre küldeni!

Üdvözlettel,
Kovács Róbert

---

From: Fülöp Ákos <[email-masked]>
Date: Tue, 19 Nov 2002 19:13:01 +0100

Kedves Mindenki!
(a levelezolistakkal mindig gondom van, hogy merjek-e hosszu betukkel irni,
mert vannak olyanok,
bar mostanaban egyre kevesebben, akiknek a szamitogepuknek baja van a hosszu
betukkel)

Nem akarom a zenekart szamuzni a Szentmisekrol, csak a helyes aranyokon
gondolkodom.
Magam nem vagyok olyan helyzetben, hogy a templomban nagy enekkar mukodne.
De sajnos vannak
negativ tapasztalataim ilyen teren. Ezen probaltam morfondirozni hangosan.

tisztelettel minden egyhazzenet muvelo irant:

Fulop Akos RM
Kobanyai Szent Csalad Plebania
H-1103 Budapest Kada utca 25
tel.: 1/260-7905   mobil: 30/954-5083
email: [email-masked]