Subject: [Liturgia] Gy cikke Ratzinger könyvérõl

From: [email-masked]
Date: Thu, 13 Jun 2002 15:56:26 +0200

P. Pierre-Marie Gy OP: Ist "Der Geist der Liturgie" Kardinal Ratzingers
dem Konzil treu?

A fennti címen szereplõ cikk a neves pasztorálteológus és liturgista kommentárja
Ratzinger bíboros "Der Geist der Liturgie" c. könyvéhez. A kérdés, amit
már írása címében is feltesz, s amire a választ keresi talán kicsit meglepõ:
hû maradt-e Ratzinger liturgikus témájú könyvében a zsinat szelleméhez?

Gy néhány konkrét példával szemlélteti, mennyiben nem elfogadható liturgista
(és tudományos) szemmel nézve Ratzinger véleménye, még akkor sem, ha az
természetesen nem hivatalos, magisztériumi tanítás, hanem magánvélemény.

Ratzinger veszélyesnek tartja a tevékeny résztvételt, mert szerinte az a
személy, a résztvevõ túlzott elõtérbe állításának rizikójával jár. Sajnos
nem említi itt meg, hogy a LG mely pontjai beszélnek ennek éppen az ellenkezõjérõl
(LG 10-11). Bár Ratzinger nem kritizál kimondottan celebrációs praktikákat,
altalánosságban mégis inkább a "magánmise" irányába halad. Annak ugyanis
még a nyomát sem találni nála, hogy a hívõk jámborsága esetleg az aktív
résztvétellel elmélyülne. 
Ugyanígy meg sem említi a SC 48. pontját, melyet olvasva ugyancsak badarság
lenne azt állítani, hogy a zsinat az aktív résztvételben az egyén elõtérbe
helyezésének veszélyét látná.
A kelet felé történõ celebrációval kapcsolatban Gy állítja, hogy Ratzinger
rossz forrásra támaszkodik, amikor Bouyer-t idézi (aki kétség kívül jelentõs
személyisége a liturgikus mozgalomnak, de nem történész), s így néha hamis
információkra és következtetésekre jut. Pl. Ratzinger és Bouyer állítják,
hogy a kelet felé történõ celebráció egész Európában elterjedt volt, holott
az csak a Földközi tenger keleti részén volt megtalálható, sõt Rómában,
Afrikában és a Földközi tenger nyugati részén még tanúbizonyságok is fellelhetõk
a nép felé történõ celebrációról. A pápai liturgiában pedig elõször csak
Avignonban jelent meg a kelet felé történõ celebráció.
A szerzõ szerint Ratzinger könyvének lelkisége még zsinat elõtti állapoton
van, másfelõl pedig egyáltalán nem veszi figyelembe az érvényben levõ liturgikus
szabályokat. A könyv megjelenése után pedig érdekesnek tartana rákérdezni
a Ratzinger és a SC közötti összhangra. Másfelõl megállapítja, hogy bár
Ratzinger az egyik legnagyobb élõ teológus, liturgikus kérdésekben mágsem
mozog ugyanazon a színvonalon, mint a dogmatikában.
A cikk annak ellenére, hogy rendkívül kritikus, mégsem sértõ és nem személyeskedõ.
Rámutat azonban Ratzinger könyvének néhány hiányosságára és pontatlanságára.
Másfelõl célja egy kicsit hangsúlyozni, hogy attól, hogy valaki az egyik
"legnagyobb", még nem ért mindenhez, s éppen ezért talán vigyázni kellene
az ilyen jellegû publikációkkal. A cikk mindenképpen megérdemli a figyelmet.
Megtalálható: 	németül: Liturgisches Jahrbuch 2002/1
		franciául: La Maison-Dieu 229 (2002 március)

Kürnyek Róbert
Pápai Liturgikus Intézet hallgatója-Róma

__________________________________________________________________
TuttoTISCALI e' il tuo nuovo contratto di telefonia!
Chiami in tutta Italia, giorno e notte, al prezzo di un'urbana
Ti colleghi ad Internet e spendi meno di un'urbana
http://point.tiscali.it/tuttotiscali/webmail.html