Subject: [Liturgia] Nepi vallasossag direktoriuma

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Thu, 11 Apr 2002 12:57:02 +0200

Kedves Kollégák!

A Magyar Kurírtól vettem át az alábbi cikket.

A sajtóbemutatón elhangzott ismertetéseket (a Kongregáció Prefektusa és
Titkára részéről) lásd olaszul:
http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccdds/index_it.htm

Jó olvasást kívánok!

Füzes Ádám
______________________________________________________

A népi vallásosság és a liturgia, alap- és irány-elvek

Vatikán: Ez a címe annak a dokumentumnak, amelyet kedden, 9-én mutatott be a
Szentszék sajtótermében az újságíróknak a Szentségi és Istentiszteleti
Kongregáció prefektusa és titkára, Jorge Arturo Medina Estévez bíboros,
valamint Francesco Pio Tamburrino érsek.
A direktórium segítséget akar nyújtani a keresztény közösség lelkipásztori
tevékenységéhez. A kérdés ismert, hiszen szerves részét alkotja az egyház
évszázados hagyományának, de rendkívül összetett is, mivel számtalan
kifejezési formája van annak, amit összefoglaló névvel népi ájtatosságként
szoktak meghatározni. A direktórium a II. Vatikáni zsinat nyomán
eligazítást, világos útmutatást akar adni, két szempont szerint: 1. a népi
ájtatosság szükséges és termékeny kapcsolata a liturgiával, mint az egyház
életének csúcspontjával és forrásával, a kettő meddő egymással való
szembeállítása nélkül. 2. a zsinat által szorgalmazott megújulás, amely
megkívánja azt is, hogy a keresztény nép hagyományos jámborsági formáit
vizsgálják.
A direktórium két részből áll. Az első rész a történelmi tapasztalatot és a
mai problémákat mutatja be, ismerteti a Tanítóhivatal útmutatásait és azokat
a teológiai alapelveket, amelyek fényében szemlélni kell a liturgia és a
népi ájtatosság kapcsolatát. A feltételek ismeretében lehetséges a kettő
harmonizálása. A második rész konkrét javaslatokat tartalmaz, a liturgikus
évvel, a Mária-tisztelettel, az angyalok, a szentek és a boldogok
tiszteletével kapcsolatban. Foglalkozik továbbá a zarándoklatokkal és a
búcsújáró helyekkel. E témák kapcsán olyan elemekről is szól a dokumentum,
mint a népi ájtatosság szóbeli kifejezése, a gesztusok, az imádságok
szövegei, az ének, a zene, a cselekedetek, a szentképek.
A dokumentum célja a keresztény kultusz módozatainak helyes megértése,
valamint annak a komplementaritásnak a bemutatása, amely a liturgikus
szertartások és más imaformák között fennáll. A direktórium rövid történelmi
ismertetést közöl az egyes jámborság formákról, emlékeztet azokra a
gyakorlatokra, amelyekben ezek kifejeződnek, felidézi azok teológiai
alapjait, gyakorlati útmutatásokat ad az időszakra, a helyre, a nyelvezetre
és más elemekre vonatkozóan. A gyakorlati javaslatok csak a latin egyházat
és elsősorban a római szertartást érintik, címzettjei főként a püspökök,
mert az ő felelősségük, hogy vezessék az egyházmegyei közösség
istentiszteleti életét, növeljék a liturgikus életet és egybehangolják a
különböző kultikus formákat.
A Szentségi és Istentiszteleti Kongregáció most közzétett direktóriumának
alkalmazása is a főpásztorok és munkatársak feladata, a helyi hagyományok, a
vallásosság és népi ájtatosság sajátos kifejeződési formáinak szem előtt
tartása mellett. VR/MK