Subject: [Liturgia] hangszeres zene Nagyböjtben + többi egyház

From: Robert Kovács <[email-masked]>
Date: Sun, 29 Feb 2004 18:36:39 +0100

Kedves Listatagok,

Kedves Decsi Bálint,
az új egyházi énekek ("gitáros énekek") nagy része nem is müködik hangszer
nélkül, mivel ritmus- és basszus-orientált a kompozíciók nagy része.
Szerintem egy nagyon jó kérdést vetett fel, hogy a gitár mennyire illik a
"tiltott övezetbe".
Elöszóban a következöket szeretném mondani:
Annyiban más a gitár szerepe az istentiszteleten vagy a szentmisén az
orgonához képest, hogy tevékenységi köre szinte kivétel nélkül csak rövid
elöjátékra, esetleg egy még rövidebb utójátékra és persze az énekre
koncentrálódik. Ez a tölem is elözöleg sokszor idézett "játsszon valami
halkat" a gitáron nem müködik, egyrészt, mert a gitár eleve halk (nincs meg
a templomban a halk-hangos-effektus), másrészt a gitárosok nagy része -
bocsánat - nem gitármüvész. Pedig szerintem ez kellene, hogy legyen az
irány, különben velem együtt jópáran ezentúl is azt fogják mondani, hogy:
"már megint gitáros mise van?". Szerintem, ha a gitárt müvészi szinten (is)
használnánk a liturgiában, több ember megértené és elfogadná magát a
hangszert (és annak mesterét).
Egy utószó az elöszóhoz:
Szerintem ahogy az orgonákat is a templomhoz méretezik, úgy a gitár, mint
hangszer, föleg mint kíséröhangszer nem illik nagy templomokba. Nekem mindig
az az érzésem, ha egy nagyobb templomban gitárt hallok, mintha valaki 150
embert akarna vendégül látni, de csak másfél virsli, 3 csepp mustár és fél
szelet kenyér jut mindenkinek, ami osztás közben egyre kevesebb lesz. A
legutolsók már csak mustárt kapnak... Ezt a problémát jobb helyeken
igyekeznek 3-4 gitárossal + mikrofon megoldani, ami ahhoz elég, hogy
mindenki kapjon a virsliböl. Szerintem az étlapon kellene változtatni.

Kosóczki Tamás gondolatainak örültem, de vitára bocsátanám az ökuméne
zenemüvészetre való hatását! Az ökuméne (de bonyolult szó...) egyik
alkotóeleme lehetne szerintem éppen a többi keresztény zeneirodalom
megismerése/megismertetése. Rejtve utaltam rá elözö írásomban, hogy német
nyelvterületen mennyire rokon egymással a katolikus, evangélikus és kálvinis
ta énekrepertoár. Kár, hogy Magyarországon nincs erre sem történetileg, sem
jelenleg kiépülö hagyomány. Ez talán nem volna olyan nehéz, mint az ortodox
egyházzal való kapcsolatfelvétel, amely 465 évvel korábban szakadt el
Rómától, mint Luther. Véleményem szerint lassan (tulajdonképpen gyorsan) el
kellene a keresztény egyházaknak jutniuk odáig, hogy nem a külsöségek és a
hagyományok számítanak, hanem ami összeköt. A többi csak ragaszkodás
valamihez, amiröl mi magunk sem tudjuk, hogy úgy van-e, ahogy hisszük.
Istent nem lehet törvényekbe és dogmákba foglalni. Ö arra is képes, hogy
felborítsa az istenképünket, és megtanítsa, hogy Neked is lehet igazad és
nekem is lehet igazam, még akkor is, ha józan ésszel a kettö
összeegyeztethetetlen.
Visszatérve a zenéhez: hál` Istennek eljutottunk odáig (még csak pár éve van
így), hogy az Egyház felismerte a csendnek a fontosságát! Talán már sokan
elfelejtették, hogy a Zsinat elötti idöben az orgona enyhén szólva mást
csinált, mint manapság. Még korábban az volt a felfogás, hogy csendnek NEM
VOLT SZABAD lennie a szentmisén, mert akkor "helyet adunk az ördögnek".
Ezért olyan hosszú a különbözö régi kiadású prelúdiumos, interlúdiumos és
posztlúdiumos kötetek sora (éppen ma láttam egyet véletlenül, 1873-as német
kiadás volt! Fantasztikus, milyen igény volt annak idején ilyen müvekre! 140
év...) Csengetés is azért van átváltoztatáskor, hogy nehogy megszakadjon a
csend által a mise "mindig-valami-történik"-jellege. Ezért az a véleményem,
hogy nem szabad azokhoz az elöírásokhoz annyira ragaszkodni, amik a
szertartási könyvekben írva vannak. Csak idö kérdése, és a gyász színe
ezentúl nem fehér, hanem fekete lesz, az orgona nem pogány, hanem az egyház
"saját hangszere" lesz, a csend nem ördögi jellegü, hanem kifejezetten szent
és út Istenhez lesz. Nem azt mondom, hogy ami elöírás, az nem betartandó, de
ha a világon létezö sok száz féle katolikus szentmise-rítusra gondolok,
akkor lényegtelenné válik, hogy a helyi szokások mennyire térnek el a Nagy
Könyvben megírtaktól. Egyedül az számít, hogy mi van a cselekedetek mögött.
Ha Bach: Aus tiefer Not-tal hozzá tudok segíteni a nagyböjt lényegének
megértéséhez, akkor miért ne játsszam el? Nem fogok a darabbal addig várni,
amíg be nem vezetik, hogy szabad, söt igenis kívánatos a nagyböjti
ünnepélyes orgonazene!

Az nem böjt, ha az orgonista szeret orgonálni, akkor most ne játsszon.
Szerintem játsszon másképp, mint különben. Az lenne a böjt inkább, ha venné
a fáradságot, és például gyakorolna a szentmisére, vagy, ha tud valami nem
megszokottat elöadni, akkor próbálja ki azt. Játsszon úgy, hogy érezni
lehessen benne a közelgö Húsvétot!
A böjt nem egyenlö csak a lemondással. A böjt lehet másokra való különösebb
odafigyelés, nagyobb türelem, a "belsö hangra" való fokozottabb figyelem
stb. Éppen ez utóbbira nagyon jók például a nagyböjti zenés áhítatok.
Azonkívül az orgonistának sokszor külön pénzre van szüksége, ha a közelgö
húsvétkor valami nagyobb szabású irodalmat szeretne elöadni, mondjuk
hangszerekkel, szólistákkal. Mikor gyüjtsön erre, ha nem Nagyböjt idején?

Vissza Decsi Bálint kérdéséhez: lehet-e a mise állandó részeit más szövegü
énekekkel helyettesíteni?
Miért? A Gloria nem azt jelenti, hogy "Tied a dicsöség..."? És a Sanctus nem
azt jelenti, hogy "Szent, szent a neve..."? És az Agnus Dei nem azt jelenti,
hogy "Istennek Báránya..."?
Nem leszünk vallásosabbak, ha mindig ugyanazt énekeljük. Ezek az énekek pont
azért születtek, hogy a hagyományosak helyett (nagy választék van: kb. 4
darab, ebböl 2 szinte énekelhetetlen) újakat énekeljünk végre. Hogy ezek
mennyire sikerültek, az más kérdés.
Tudom, hogy ebbe a véleményembe sokan belekötnek, de szerencsére csak
Magyarországon! :)))

Zárszóként: legyen csend is, de jusson az orgonista is szóhoz. Mind a kettö
lehet pozitív alkotóeleme a Nagyböjtnek, csak tudni kell vele bánni.

Sajnos még olyan templomok is vannak, ahol az orgonistának még gyakorolnia
sem szabad a Nagyhéten! Ez semmilyen ösi formára nem vezethetö vissza és
ellene van minden logikának.

Bocsánat, hosszú lett...

Örömteli Nagyböjtöt kívánva,
Kovács Róbert

---

From: "Tarnai Imre" <[email-masked]>
Date: Sun, 29 Feb 2004 23:32:13 +0100 (K�z�p-Eur�pa - t�li id�)

Kedves Róbert!
Isten áldjon meg ezekért a szavaidért!
"ARANYKÖPÉSEK" című mappámban helyeztem el. 
Pedig márványba kellene őket vésni! No meg a keresztények szívébe!
(Mellesleg: a többi mondanivalód javarésze is szívemből szólt!)
Tarnai Imre 
 
-------Original-Meldung-------
 
Von: Robert Kovács
Datum: 02/29/04 18:37:15
An: [email-masked]
Betreff: [Liturgia] hangszeres zene Nagyböjtben + többi egyház
 
...  
Véleményem szerint lassan (tulajdonképpen gyorsan) el
...