Subject: [Liturgia] (no subject)

From: Schmidt György <[email-masked]>
Date: Mon, 26 May 2003 14:13:11 +0200

Kedves Mindenki!

Szeretnék segítséget kérni a következő témában:

A kora középkori centrális templomterekben (Örményország, Grúzia, Árpád-kori
Magyarország körtemplomai) milyen lehetett a liturgikus tér elrendezése, a
résztvevők elhelyezkedése, a szakrális események lefolyása? Van-e ezzel
foglalkozó irodalom?

Köszönettel várom a válaszokat, hozzászólásokat: Schmidt György

---

From: Földváry Miklós <[email-masked]>
Date: Mon, 26 May 2003 17:39:53 +0200

Kedves Schmidt György, a legjellegzetesebb ilyen épület és egyben minta
nyugaton az aacheni palotakápolna. Mifelénk, és sejtésem szerint keleten is
jellemző, hogy soha nem az oltár van a kör közepén: az mindig kívül, sokszor
a körhöz épített apszisban található. Vagyis a kör nem a mai fogalmak
szerinti centrális templom: a templomtestben a kórus van (zsolozsma és
igeliturgia), a szentély pedig rajta kívül esik, így a tér funkcionálisan
nem szerveződik másként, mint a hosszanti templomokban. Grúziával és
Örményországgal kapcsolatban nem tudok mit mondani, de Európában ez a
helyzet. És fontos az is, hogy a körtemplomok jelentős hányada eredetileg
baptisterium volt. Irodalom művészettörténeti vonatkozásban, amely néha a
liturgiát is érinti, gyakorlatilag minden egyes rotundáról bőven van.
Ajánlom a Szondi utcában a Szépművészeti Múzeum hangulatos könyvtárát és
annak kiválóan használható, számítógépes keresőrendszerét. Üdvözlettel: FM

---

From: Ecseri Miklós <[email-masked]>
Date: Tue, 27 May 2003 11:32:54 +0200 (CEST)

Kedves Testvérek!

Éppen Kuwaitban vagyok, és itt vettem részt egy katolikus szentmisén. 
Ami meglepő volt számomra, hogy a szentáldozást az záró áldás 
utánra tették. Akkor aki akart, ment áldozni, ha gondolta még maradt 
ha nem akkor ment. Nagyon megdöbbentem, de magyar kollégám még 
jobban meglepett azzal, hogy ő a Balaton környékén többször 
tapasztalt ilyesmit már. Én számos alkalommal voltam már keleten 
(Malájzia, Marokkó) katolikus misén, és inkább azt tapasztaltam, hogy 
pontosabban betartják a misekönyv előirásait, mint nálunk.
Szeretném megtudni, hogy valóban létezik-e a fenti gyakorlat 
Magyarországon, és miféle megfontolások vezetnek hozzá?
Egyébként a misén legnagyobb részt indiaiak és kinaiak vettek részt, 
mert angol nyelvű volt. Van külön arab nyelvű mise is. A jövő héten 
megpróbálok arra eljutni.

Üdvözlettel

Ecseri Miklós

---

From: Vaday Tamás <[email-masked]>
Date: Tue, 27 May 2003 14:05:22 +0200 (CEST)

Kedves Miklós és kedves listatagok!

A leírt szertartásrend erősen az evangélikus "Úrvacsorai 
istentiszteletre" emlékeztet. Amennyire tudom, ha az istentiszteleten 
van egyáltalán úrvacsora-osztás, akkor az az istentisztelet után, külön 
szertartás keretében történik és csak az marad ott, aki úrvacsorázni 
szeretne. 

Katolikus szentmisén még nem találkoztam ilyesmivel, de teljesen 
megdöbbennék rajta. Olyan lenne, mintha meghívnának egy lakomára, 
ahol a köszöntések után a terített asztalhoz vezetnének, a 
poháköszöntő után a feltálalnák a vacsorát, majd jókívánságok 
közepette elköszönnének a vendégektől, megjegyezve, hogy aki akar, 
az most, a lakoma után még ittmaradhat elfogyasztani a vacsorát is...

Vaday Tamás