Subject: [Liturgia] SZEMLE: Kajtar E. Maria, liturgia e pieta popolare

From: MALEZI <[email-masked]>
Date: Mon, 13 Jan 2003 15:38:51 +0100

SZEMLE
**************************************************
Kajtár Edvárd, "Maria, liturgia e pieta popolare. Contributi pubblicati in
<<Rivista Liturgica>>", Rivista Liturgica 89 (2002) 1025-1028.
**************************************************

A neves és nagy hagyománnyal rendelkező olasz liturgikus folyóirat, a
Rivista Liturgica legutóbbi száma a Népi jámborság direktóriumával
foglalkozik. Az első írásban Manlio Sodi, a folyóirat főszerkesztője
emlékezik meg Don Achille Maria Triacca SDB professzorról. E megemlékezés
önmagában is gazdag és értékes, ugyanakkor a tematikus szám élére is nagyon
illik, ugyanis a direktórium két fő munkatársa áll e két név mögött. A
következő cikkekben egy-egy terület szakértője ír a népi jámborságról, a
direktóriumról. Latin-Amerika, India, Fülöp-szigetek és Szicília
egyházmegyéinek népi jámborságáról szólnak az ezt követő feljegyzések.

A liturgikus levelezőlistán jól ismert Kajtár Edvárd neve, aki a római Pápai
Liturgikus Intézet növendéke volt 1999-ig, azóta pécsi prefektus és a Pécsi
Hittudományi Főiskolán a liturgia tanára. Az ő tollából jelent meg a
folyóirat e számának bibliográfiai cikke.

A címben jelzett "trinomio" (Mária, liturgia és népi jámborság) kifejtését a
téma elhelyezkedésének megvilágításával együtt a bevezetőben nyújtja
számunkra a szerző. A Sacrosanctum Concilium zsinati konstitúció és e kötet
kiadásának kapcsolatát mutatja be, majd pedig a témának a Rivista Liturgica
1966 és 1998 közötti számaiban található szakirodalmát ismerteti. A hármas
kifejezés jelentése a bibliográfia felosztásából is érthetővé válik: a Szűz
Máriával kapcsolatos népi jámborság liturgikus mozzanatait megragadó és
elemző cikkek kerültek összegyűjtésre.
Az irodalomjegyzék alcímei a következők:
1. A népi jámborságról
2. A liturgia és a népi jámborság kapcsolatáról
3. Mária és a népi jámborság kapcsolatáról
4. Mária és a liturgia kapcsolatáról
5. Lépések a "trinomio" megoldása felé

A Rivista Liturgica új számával kapcsán fölmerülhet az olvasóban: mekkora
érdeklődést fog kiváltani az új direktórium hazánkban, és vajon
olvashatunk-e Kajtár Edvárdtól bővebben magyarul az általa felvetett érdekes
és jól megragadott témáról?

Füzes Ádám
MALEZI