Subject: [Liturgia] Nagyböjti orgonajáték

From: Robert Kovács <[email-masked]>
Date: Sat, 28 Feb 2004 15:15:44 +0100

Kedves Listatagok,

miután ekkora visszhangra lelt az elmúlt napokban a nagyböjti orgonálás
témája, szeretnék én is hozzászólni.

Mindenképpen el kell gondolkozni azon, hogy az orgona mennyire legyen része
a liturgiának. Számomra az a megfogalmazás, hogy "a szemek és a fülek
böjtje" is Nagyböjt, nem szól elég meggyözöen és logikusan. Kissé az az
érzésem, hogy ha így akarjuk a böjti idö értelmét tudatosabbá tenni, akkor
az nem az emberért lesz, hanem önmagáért. (Ez nem Agyböjt, hanem Nagyböjt)
:)))
A nagyböjti "katolikus" orgonairodalom - föleg Magyarországon - eléggé
szegényes, igazán nincs is mit játszani. Ha az orgonistát megkérjük, hogy
játsszon "valami halkat" vagy "visszafogottat", az szerintem így önmagában
borzasztó primitív és tulajdonképpen nevetséges.
Az európai, és leginkább német orgonairodalom (ez föleg protestáns
zeneszerzök müveit jelenti) bövelkedik nagyböjti zenei anyaggal, és bárminek
nevezhetö, csak visszafogottnak és lágynak nem. (Csak egy közismert példa:
Bach: "Aus tiefer Not schrei ich zu Dir" a Klavierübung III-ból)
Sajnos Magyarországon a keresztény egyházak közötti párbeszéd - ami az
egyházzenét illeti - nem müködik. Csak meg kell nézni egy katolikus és egy
evangélikus énekeskönyvet, és látni, hogy szinte egy kézen meg lehet
számolni a közös énekeket. (Nem beszélve a zeneileg nagyon egyoldalú Éneklö
Egyházról...)

Kaibás Gábor Márkkal teljesen egyetértek, csak annyiban más a véleményem,
hogy az orgonista ne "meditáljon" a hangszeren. Azt csinálhatja otthon. Az
orgonamüvészet nem meditáció, hanem tudatos tevékenység. És föleg
Nagyböjtben legyen az orgonista észnél! Ha a liturgiához méltót akar
cselekedni, akkor nem elég a-mollban valamit nyomogatni.
Azt is mondja a Szentírás, illetve Jézus, hogy "ne lássák az emberek, ha ti
böjtöltök, mert így tesznek a farizeusok is!" Nagyböjtben nem szomorkodni
kell, hanem örülni!
Egyszóval nekem az a véleményem, hogy nagyböjtben igenis szóljon az orgona,
ha kell, akkor "hangosan" is, csak legyen mögötte müvészi tartalom és tudja
az orgonista, hogy mit játszik. És játsszon az orgonista protestáns
irodalmat is! (nekik legalább van) Nem elég csak úgy "halkan valamit"
játszani. A pap sem prédikál csak úgy "valami nagyböjti"-t. Vagy igen?

Vidám Nagyböjtöt kívánva,
Kovács Róbert