Subject: [Liturgia] húsvéti éjszaka

From: Rosner Zsolt <[email-masked]>
Date: Sun, 20 Apr 2003 19:18:12 +0200 (CEST)

Kedves Listatagok!

Talán a frissiben kérdés is megéri, hogy feltegyék...

Tiszetelettel kérdezném a véleményeteket, hogy mit szóltok ahhoz, 
hogy tegnap egy bécsi templomban azzal fogadtak, hogy ők bizony a 
húsvéti liturgiában az ószövetségi olvasmányokat, pontosabban azt a 
négyet közülük, amit vettek, azt a szertartás elejére vették - sötét 
templomban - mondván, a húsvéti örömének, a keresztvíz-megáldása 
jobb helyen van az Ószövetség után az újszövetség - értsd Gloria, 
szentlecke, alleluja, evangélium - előtt. Ha minden előírástól 
eltekintünk, persze, hangulatos, mi több, méltó volt. Különösen azt 
tartottam érdekesnek, hogy Rómára hivatkoztak, hogy talán 
nemsokára már mindeütt így lehetne/ kellene ünnepelni. Van ennek 
valami alapja? Tényleg így lesz ezentúl? Már megint lemaradtam 
valamiről? (A civil énekelte evangélium és exultet akklamációkkal, vagy 
János evangéliumából vett nagycsütörtöki "szentlecke" már s z i n t e 
fel sem tűnt)

Általánosságban kapcsolódik ehhez a kérdés még, amit többen 
feltettek már nekem: ha annyira őrizni akarom a liturgiát ahogy leírva 
vagyon a rendelkezésekben, akkor hogyan akarom a liturgiát úgy 
felfogni, mint élő és megújulni képes, az új megoldásokra nyitott 
istendicséretet? A magam válasza a kimeríthetetlen kincsestár feletti 
örömre épül, de talán Nektek jobb van 
a tarsolyotokban.

Még általánosabban pedig: mindenütt nagy az öröm ma: feltámadott 
Krisztus! Valóban feltámadott! Áldott ünnepet kívánok 
mindannyiótoknak! 

Tisztelettel:

Rosner Zsolt

---

From: Gere Dávid Márk <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Apr 2003 13:36:27 +0200

----- Original Message -----
From: "Rosner Zsolt" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Sent: Sunday, April 20, 2003 7:18 PM
Subject: [Liturgia] húsvéti éjszaka

Kedves Listatagok! Kedves Rosner Zsolt!

Föltámadt Krisztus, alleluia, alleluia! Mindenkinek áldott ünnepet kívánok!

Az ószövetségi olvasmányok Lucernárium elé helyezéséről már más nyugati
országból is hallottam híreket. Az illető pap logikus érvekkel
alátámasztotta, hogy ő miért úgy csinálja, én pedig nem vitatkoztam vele,
mert úgy ítéltem meg, hogy fölösleges. Magam egy kissé antiszemita érzést
véltem felfedezni az érvelésében. Olyat is elviseltem már kritikaként, hogy
"pár zsidó zsoltárt (ti. a zsolozsmát) fontosabbnak tartotok, mint a
rózsafüzért." Ezt is nyugatról és ezzel sem vitatkoztam. Végül is a Szűzanya
is, az apostolok is, sőt mitöbb Jézus Krisztus is ezeket a zsidó zsoltárokat
imádkozták.
A kérdésre térek. A virrasztás liturgiájának négy része: I. A vigília
ünnepélyes megkezdése, II. Igeliturgia, III. A keresztség liturgiája, IV. Az
Eukarisztia liturgiája. Ebbe a szerkezetbe nem fér bele az ószövetségi
olvasmányok előre vétele, mert az nem volna ünnepélyes kezdet. Sokszor
hallani olyan kritikákat a mai liturgiával kapcsolatban, hogy az "építkezős
liturgia". Azaz, mindenki úgy építi fel a rendelkezésre álló "anyagokból",
ahogyan akarja. Nos lehet, hogy némely templomban a nagyvilágban így van, de
azért erre valahogy nem találhatunk egyértelmű utasítást a Misekönyvben.
Régen bűn volt, ha a miséző eltért a rubrikáktól... Ma -néhol- kissé
szabadon kezelik az utasításokat, pedig a Misekönyvben nem ajánlatok vagy
vázlatok vannak. Két mondat az ószövetségi olvasmányokról: az Ószövetség
világossága Jézus Krisztus, Őrá irányul és Őérte van. Nem egy sötét múlt,
ezt éppen az Újszövetség vési értelmünkbe.
Ha figyelmesen elolvassuk a fény növekedésére vonatkozó rubrikákat,
megfigyelhetjük a fénnyel való "játék" Lucernárium utáni folytatását is
egészen az Ige liturgiájának újszövetségi részéig.
A templom teljesen sötét. (Ehhez az is szükséges, hogy a Vigíliát valóban
sötétben kezdjük. Vö. Misekönyv 241. oldal 3. pont: "A Vigília egész
szertartását éjjel végezzük, úgyhogy egyrészt nem kezdhetjük el az éj
beállta előtt... stb." továbbá: "Ezt az előírást szigorúan be kell tartani.
Az ellenkező és itt-ott meghonosodott visszaéléseket és szokásokat, amelyek
szerint a húsvéti vigíliát a vasárnapi előesti mise óráiban ünneplik, el
kell vetni. Néha azzal okolják meg ezt az eljárást, hogy nincs elég éjjeli
közbiztonság. Ezt azonban nem alkalmazzák a karácsonyi éjszakára vagy más
természetű rendezvényekre." fogalmaz az Istentiszteleti Kongregáció
Paschalis sollemnitatis körlevelében 1980. január 16-án. Vajon a
székesegyházakban...)
Szóval a templom teljesen sötét. A templomon kívül szentelik a tüzet, belép
a diákónus vagy ennek hiányában a pap az egyetlen égő Húsvéti Gyertyával (a
tűzoszloppal, ami kivezet a szolgaság földjéről), sorban meggyulladnak a
ministránsok gyertyái majd a hívek gyertyái, villanyok. Örömének,
ószövetségi rész, majd csak a Dicsőségre éri el a tetőpontját a fény, amikor
az oltárgyertyák is meggyulladnak. És elérkeztünk az Újszövetségbe. Magunk
úgy virrasztottunk, hogy az oltár "elektromos gyertyáit" is csak a
Dicsőségre gyújtottuk meg. Valahogy érezhető volt a várakozás, majd a
megérkezés az Újszövetségbe.
Az Evangélium egyúttal ítélethirdetés. Erre csak Krisztus jogosult. Vagyis
földi liturgiánkban az "alter Christus", azaz a pap (diákónus). Mégha nem is
tud énekelni. Civil maximum felolvassa vagy megénekli. Ilyen is lehet - pap
nélküli virrasztásokban. Bécsben voltak papok?
Exultet akklamációkkal: Misekönyv 245. oldal 17. pont. ("...a Püspöki
Konferenciák a helyi körülményekhez alkalmazhatják az Öröméneket azáltal,
hogy a nép akklamációit iktatják belé.")
Szentlecke a János evangéliumból? Ez érdekes. Oltárfosztási evangéliumról
már hallottam (búcsúbeszéd), de evangéliumi szentleckéről még nem.
Az általános kérdésről a kincsestár-hasonlat az én érvem is. De akkor
vagyunk jogosultak az új megoldásokra, ha a "meglévő megoldásokat" a maguk
teljességében imádkozzuk. Jöhetnek új ötletek, de csakis Róma pecsétjével,
végülis ezért vagyunk római katolikusok.
Krisztus feltámadásának határtalan öröme töltsön el valamennyiünket!

fr. Gere Dávid Márk SMC

---

From: Gere Dávid Márk <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Apr 2003 13:36:27 +0200

----- Original Message -----
From: "Rosner Zsolt" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Sent: Sunday, April 20, 2003 7:18 PM
Subject: [Liturgia] húsvéti éjszaka

fr. Gere Dávid Márk SMC

---

From: Földváry Miklós <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Apr 2003 14:43:14 +0200

Kedves listatagok! Tudomásom szerint a 12 vagy kevesebb prófécia a húsvéti
vigílián a keresztelési szertartást készíti elő. A hozzájuk kapcsolódó
traktusok és könyörgések mind a keresztelési vonatkozásokat világítják meg.
Ez a tűzszentelés után következik, már azért is, mert a megáldott húsvéti
gyertya bemerítése szükséges a keresztkút megáldásához, amely teljes
liturgiában a keresztség kiszolgáltatását előzi meg, sőt, ahol nincs
keresztelendő, azt idézi föl.

Személyes véleményem szerint pedig a liturgia Istentől adott szövegeknek és
gesztusoknak az Egyház hagyományában megszentelt együttese. Nem megújítanunk
kell, hanem annak kell - mert nagyobb nálunk - megújítania minket napról
napra és évről évre. Közönségesen szólva: hinnünk kellene és illenék abban,
hogy a liturgia "tudja jobban". Megértenünk, amikor nem értjük, hogy miért
olyan, amilyen, és magunkat alakítani annak megfelelővé, figyelmes és
szeretetteli alázattal.

Áldott-szép húsvétot nektek:
Földváry Miklós