Subject: [Liturgia] occurentia

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Sat, 4 Jan 2003 20:11:39 +0100

Tarnai Imre levele.
Karácsony táján leállt a szerver, azért továbbítom most.
Akinek van még olyan levele, amit a két ünnep között küldött és nem jelent
meg a listán, kérem, hogy küldje el újra.

Üdv:

Füzes Ádám

----- Original Message -----
From: Tarnai Imre
To: [email-masked]
Sent: Tuesday, December 31, 2002 8:45 PM
Subject: RE: [Liturgia] occurentia

        Kedves István!

    Téged szólítalak meg, mert a Te leveledre válaszolok az alábbiakban, de
a mondandómat minden Listatagnak szánom, és kíváncsi vagyok a vele
kapcsolatos véleményükre, hiszen az eredeti levél is a Listán volt.
    Épp egy hónapja jött szíves tájékoztatásod, amit nagyon köszönök:
gondolom, az én ide vonatkozó kérdésem volt az apropó. De aztán jött az
Advent és a Karácsony, így csak most van időm reflektálni.
    Hallottam ugyan kósza híreket erről a kiegészítő rendelkezésről, de
őszintén szólva nem akartam elhinni. Most a tájékoztatásod nyomán
bizonyosodhattam meg, hogy valóban létezik, és szomorú lettem. Felsorolom a
problémáimat:

    1) Nem értem az indokolást: "Ad celebrationem, quantum fieri potest,
integre servandam sive diei dominicae sive sollemnitatum, quae fidelium
pietati omnimode sunt acceptae..." A Vasárnap integritása nem sérült eddig
sem, hiszen a concurrentia mostani szabályai szerint "praevalent Vesperae
celebrationis quae in tabula dierum liturgicorum superiorem obtinet locum"
(n. 61.). Márpedig egyértelmű, hogy ezek a vasárnapok ilyen címen mindkét
vesperájukban megelőznek minden egyebet. A Sollemnitas integritása pedig így
is, úgy is sérül: az eredeti szabály szerint a második vesperása marad el,
az új szerint az első.
    És mi van akkor, ha nem translatio folytán kerül szombatra az ünnep,
hanem eredetileg is ott van? Ilyen esetben nem "adódik sok probléma az
ünneplések egybeesésénél az esti misék és a vesperások miatt"??? Egyébként
el nem tudom képzelni, miféle "problémák" adódhatnak! Délelőtt megünnepeljük
a Sollemnitas-t, - este pedig Vesperae (és - ahol van - előesti mise) a
vasárnapról. Ennyi. (Közbevetőleg: ha már szóba került az előesti mise,
erről az alábbiakban majd még kifejtem a véleményemet. Most a megkezdett
témát folytatom.)

    2) A "pietas fidelium"-ra hivatkozik a rendelkezés. Ennek pedig éppen az
eddigi szabály felelt volna meg, hiszen a munkakötelezettség nélküli "szabad
szombatokon" sokkal könnyebb ünnepelni, mint hétfőn! Főleg az olyan
országokban volna ennek jelentősége, mint a mienk, ahol nem munkaszünetesek
ezek az ünnepek: Így legalább 4-5 évenként, amikor szombatra, ill.
vasárnapra esnek, két egymás után következő esztendőben tisztességesen
megünnepelhetők lennének, míg az új szabályozás szerint ez csak akkor
lehetséges, ha szombatra esnek. Nagyon bölcsen ki volt ez találva, kár volt
elrontani!

    3) Teljesen értelmetlennek tartom a korrekciónak ilyetén
megfogalmazását. Ha már erre a döntésre jutottak, egyszerűen ki kellett
volna iktatni az ominózus mondatot és a 60. pontból az ide történő utalást,
és akkor a 60. pontban megfogalmazott szabály alól már nincs kivétel.
Kész. - És ha már beiktatja az új mondatot, hogy a régit helyettesítse vele,
akkor meg szabatosabban kellene fogalmazni. Mert pongyola szerintem a "feria
secunda sequens" emlegetése. Mi van az esetben, ha azon a hétfőn éppen egy
másik Sollemnitas ünnepeltetik?! (Egy példa: a szomszéd faluban Szent Ambrus
a védőszent. A Tabula 4. pontja szerint Sollemnitas propria. Ha vasárnapra
esik, az új szabály szerint hétfőre kellene áttenni. Igen ám, de az most a
Szeplőtelen Fogantatás ünnepe. Ha most alkalmazom a 60. pont szabályát,
akkor mégse hétfőre került, hiába irja a rendelkezés ezt!) Aki
körültekintően és "szakszerűen" fogalmaz ilyen rendelkezéseket, az
olyasmiket ír e helyett, mint pl. a 60. pontban olvasható: "ad proximiorem
diem... qui sit liber a diebus sub nn. 1-8 ... recensitis". Így egyértelmű.
És miért kell kivételként emlegetni a Virágvasárnapot és a Húsvétvasárnapot?
Ezekre úgyis minden további nélkül vonatkozik a 60. pont. - Szóval valahogy
nagyon érződik ebben az egészben valami "csakazértis"! Hogy "eddig nem volt
ilyen anticipálás, hát ne legyen ezentúl se!"

    4) Nem írtad ugyan, hogy milyen dátummal jelent meg ez a rendelkezés, de
miért nem tétetett közhírré az egyházmegyei körlevelekben, amikor
megjelent?! Mert amit módosít, az közhírré tétetett, amikor a papság kezébe
adták a misekönyvet, amely tartalmazza azt. Márpedig nekünk ahhoz kellene
tartanunk magunkat, amit a rubrikákban olvasunk, mindaddig, amig hivatalosan
nem szerzünk tudomást a módosításról! Nem szabadna arra az álláspontra
helyezkedni, hogy a papok legtöbbje szerint "rubra non leguntur", és
beletörődni, hogy úgyis minden gondolkodás nélkül egyszerűen csak a
direktóriumot nézik. - (Egyébként a jelekből azt gyanítom, hogy előbb jelent
meg, mint a Missale 1990-ben jóváhagyott magyar kiadása. Bár így lenne! Mert
akkor eleve alkalmazható az az alapelv, hogy a későbbi rendelkezés
hatálytalanítja a korábbit.)

    Szóval ilyen viharokat kavart bennem ez az ügy. Végülis gyakorlatilag
összesen 3 ünnepről van szó, amelyek egyes "katolikus" országokban mindmáig
nyilvános ünnepek (a háború előtt 2 közülük nálunk is az volt), és amelyek
mindegyike nagyon kedves a buzgó hívek számára: Szent József, Gyümölcsoltó
és Szeplőtelen Fogantatás. (Az esetleges helyi ünnepekről most nem
beszélek.) A gyakorló lelkipásztor sír belőlem, azon híveim nevében, akik
szeretnek ünnepelni. Biztosra veszem, hogy sok helyen él még hasonló igény.
De jó lenne, ha nem íróasztal mellett születnének ezek a határozatok, és
nemcsak szerzetesközösségek és káptalanok igényeit tartanák szem előtt,
hanem az Isten népéét is, és figyelembe vennék a vele kapcsolatban álló
lelkipásztorok véleményét! Úgy gondolom, hogy akik az anticipálás újítását
bevezették a "De Anno Litirgico"-ba, lelkipásztorok voltak, tudták, hogy mit
csinálnak!

    Corollarium. Szóba került az imént az "előesti mise", és említettem,
hogy erre a témára visszatérek.
    Nos, erről az a véleményem, hogy nagyon bölcs intézkedés, ha jól
alkalmazzuk. Olyan helyeken (filiákban, oldallagosan ellátott plébániákon
stb.), ahol nincs mód vasárnap misézni. Vagy esetenként olyankor, amikor az
egész közösség vagy annak egy tekintélyes csoportja lesz akadályoztatva
vasárnap. De csakis ilyenkor indokolt!
    Érveim: A rendelkezés jogészi indíttatású: célja, hogy mindenki eleget
tehessen a vasárnapi kötelezettségnek. Igen ám, de aki akadályoztatva van,
az fel van mentve, annak számra nincsen "kötelezettség". Jól teszi, ha
helyette más alkalommal elmegy szentmisére. Immár nem "kötelességből", hanem
buzgóságból. (És ezt kiterjeszteném olyanokra is, akik nincsenek ugyan
ténylegesen akadályoztatva, de nagy ritkán megengedi a lelkiismeretük, hogy
szokottól eltérően szervezzék a vasárnapjukat.) Az ilyen hívő számára
nincsen jelentősége annak, hogy a szombat esti szentmisén a vasárnapi
szövegeket hallja-e vagy sem. Ha annyira buzgó, hogy igényli a vasárnapi
olvasmányokat, akkor megtalálhatja a módját, hogy a saját bibliájából
elolvassa és átelmélkedje azokat. Az ilyenek számára tehát nem indokolt élni
a rendelkezés-adta lehetőséggel és előesti misét celebrálni.
    Persze attól, hogy "nem indokolt", még élhetnénk vele, ha nem lenne
káros. Miért káros? Mert ha valaki résztvesz az előesti misén, az jogilag
eleget tesz a kötelezettségének, akkor is, ha vasárnap nincsen
akadályoztatva. A tapasztalat azt mutatja, hogy sajnos élnek is sokan ezzel
a lehetőséggel - esetleg rendszeresen is! - , és így agyoncsapják  - akár
rendszeresen is! - a vasárnapjukat. Mert igaz, hogy "nem követnek el bűnt",
hiszen szombat este részt vettek a szentmisén, de nem hiszem, hogy ennek
kellene az egyetlen szempontnak lennie!!! (A Dies Dominica nem elsősorban
jogi kategória!!!) Nem szabadna nekünk ehhez a vasárnap-tönkretételhez
asszisztálnunk, az előesti misék indokolatlan rendszeresítésével lehetővé
tennünk!

    Corollarium. Ha már megszólítottalak, szabadjon még egy - teljesen más
természetű - kérdéshez is hozzászólnom. Egy régebbi leveledben olvastam azt
a véleményedet, hogy "a Halottak napja szabályos és tökéletes" az idei
Direktóriumban, amely szerint a zsolozsmát aznap "a mai napról és a halottak
közös zsolozsmájából" kell végezni. Az igaz, hogy a Tabula praecdentiae
szerint megelőzi az évközi vasárnapot, de november 2-ánál a Liturgia
Horarumban van egy saját rubrika, hogy ti. "Quando dies 2 novembris in
dominica occurrit, etsi Missa fit de Commemoratione omnium fidelium
defunctorum, celebratur Officium de Dominica, Officium autem defunctorum
omittitur. ...". Persze lehet, hogy megint csak én nem tudok róla, hogy ez
is érvényét vesztette. Ha így lenne, kérném erről is szíves
tájékoztatásodat. (Ez nem fog annyira kiborítani, mint a fenti
occurentia-kérdés!)

    Hát szeretettel ajánlom a Listatagok figyelmébe a fenti vitaindítót,
Neked pedig ismételten hálásan köszönöm szíves tájékoztatásodat, és kívánok
Neked és minden kedves Testvéremnek istenáldotta, boldog új esztendőt.

Tarnai Imre
-----Original Message-----
From: [email-masked] [mailto:[email-masked]]On
Behalf Of Verbényi István
Sent: Thursday, November 28, 2002 9:25 PM
To: [email-masked]
Subject: [Liturgia] occurentia

Kedves Listatagok!

A Misekönyv 1991. évi magyar nyelvű hivatalos kiadása 77. oldalán van az
EGYETEMES SZABÁLYOK A LITURGIKUS ÉVRŐL ÉS NAPTÁRRÓL. Ennek 5. pontjának
utolsó mondatában az áll: Azokat a főünnepeket, amelyek ezekre a
vasárnapokra esnek, a megelőző szombatra helyezzük át. Az EDIL (Editiones
Documentorum Instaurationis Liturgicae) 3. kötetének 543-44. oldalán
olvasható: De anno liturgico (Istentiszteleti Kongregáció 1990. április
22-én kiadott decretuma).
Mivel nagyon sok pasztorális probléma adódott az ünneplések egybeesésénél az
esti misék és a vesperások miatt, azért így rendelkezik a Kongregáció: >
latinul, szóról-szóra idézem<

"Ad celebrationem, quantum fieri potest, integre servandam sive diei
dominicae sive sollemnitatum, quae fidelium pietati omnimode sunt acceptae,
Congregatio CDDS praesenti Decreto variationem inducit in n. 5 - Normarum
universalium de anno liturgico et de calendario - , prout sequitur:
"Propter suum peculiare momentum, dominica suam cedit celebrationem
solummodo sollemnitatibus necnon festis Domini; dominicae vero Adventus,
Quadragesimae et Paschae super omnia festa Domini et super omnes
sollemnitates praecedentiam habent. Sollemnitates autem in his dominicis
occurentes ad feriam secundam sequentem transferuntur, nisi agatur de
occurentia in Dominica in Palmis aut in Dominica Resurrectionis Domini"
Rövidítve magyarra fordítva: ha Ádvent, Nagyböjt vagy Húsvét vasárnapjai,
valamint az Úr ünnepei, illetve főünnepei precendciát élveznek. Ezekre a
vasárnapokra eső főünnepeket a következő hétfőre kell áthelyezni. Ez alól
kivétel virágvasárnap (nagyhét miatt) és húsvétvasárnap (húsvét nyolcada)
(amikor fehérvasárnap utánra kell helyezni a főünnep ünneplését).
    Egyébként az ünneplések rangsorát megtaláljátok a Misekönyv 84. oldalán.
Mindig ezt a sorrendet tartjuk, ha kétség van - mint évekkel ezelőtt
egybeesett Péter és Pál és Jézus Szíve ünnepe - a Kongregáció időben
rendelkezést bocsát ki.
Ennyit az ünneplések egybeeséséről.
Üdv mindenkinek!
                                                            Verbényi István
                                                                MALEZI