Subject: [Liturgia] megkesett velemeny

From: Inzsol Richard Peter OPraem <[email-masked]>
Date: Sat, 4 Jan 2003 15:42:37 +0100 (CET)

Kedves Marti Jozsef!
Kedves Testverek!

Sajnos en csak nehany napja kapcsolodtam be a liturgikus 
levelezolista "eletebe", igy Marti Jozsef testverunk levelenek az 
elozmenyeit nem ismerem, bar termeszetesen tudok a 
magyarorszagi "liturgikus ellentetekrol", amelyek mindig 
elszomoritanak, ahogy kisse szomoruan olvastam Marti Jozsef levelet 
is...
Jomagam csornai premontrei szerzetes vagyok es diakonus, s jelenleg 
(meg harom napig, jan. 7-en fogok hazarepulni) a del-angliai 
Pulborough kozeleben levo storringtoni premontrei monostorban 
tartozkodom immar 4 honapja. Errol a monostorrol, es az angliai 
premontreiekrol roviden es aktualisan azt kell tudni, hogy a mult 
majusban tortent uj eloljaro megvalasztasa ota egy nagyon fajo, s 
mindenkit megviselo szakadas tortent koztuk nem mas miatt, mint 
amirol Marti Jozsef irt. A ket angliai monostor Storrington es Manchester 
az uj kormanyzo perjel "tridenti" beallitottsaga miatt szakadt el 
egymastol, s jelenleg log a levegoben, mivel Romaban nem tartjak 
elegendo oknak a ket haz jogi fuggetleniteset, az uj perjel tobbieket 
megbenito mentalitasa, "liturgikus kenye-kedve" miatt... Persze itt 
szemelyi ellentetek is kozrejatszanak, s nem is a (szomoru) reszletek a 
fontosak... De kerem engedjetek meg, hogy elmondjam azt, amit a 
negy honap alatt a sajat boromon tapasztaltam itt Angliaban, azt a 
testverietlen, meg nem erto, es el nem fogado stilust, amit 
a "tridentiek" reszerol tapasztaltam..., legnagyobb elkeseredesemben 
mar arra is gondoltam, hogy amikor ok "tridenti miset" celebralnak ezt 
nem mas miatt teszik, mint a sajat beteg lelkiismeretuk kielegitese 
miatt... En csak 24 eves vagyok. Soha eletemben nem voltam "tridenti 
misen", mielott ki nem jottem Angliaba, soha nem hallottam arrol a 
gengszter-bandarol, akik igy nevezik magukat: "Latin Mass Society", 
soha eszembe nem jutott volna, hogy a praktikus okokon kivul 
(kulonbozo nyelvu papok egyutt miseznek, vagy a focelebrans nem 
beszeli a helyi nyelvet stb.) latin miset akarjak "hallgatni"... Itt, sikerult 
atelnem mindezt. Angliaban minden egyhazmegyeben van legalabb 2! 
templom, ahol minden vasarnap van egy "tridenti" es egy "vatikani" 
mise, itt Storringtonhoz legkozelebb a Brighton-i Sacred Heart 
Plebanian, ahol a plebanos mondja mindig a "tridenti" miset, a kaplan 
pedig a "vatikanit"..., hadd ne mondjam, hogy mekkora botranyok 
vannak ebbol, s fo a feje az uj puspoknek, hogy hogyan tegyen koztuk 
igazsagot. Angliaban van "termeszetesen" "tridenti" ritus szerinti 
papszenteles is, a Latin Mass Society szolgalatara, amelyre a mult 
evben meg magat az Istentiszteleti Kongregacio prefektusat Hoyos 
biborost is sikerult megnyerniuk. O szentelt 6 papot teljesen 
a "tridenti" ritus szerint. Sajnos mivel az angliai premontreiek 
manchesteri "csoportja" szinten tagja ennek a mozgalomnak, sot 
elharcosai, 2003. november 24. a Manchesterhez "atpartolt" 
storringtoni diakonust, Hugh testvert is "tridenti" ritus szerint szentelte 
a helyi ersek, amire Romabol postafordultaval megkaptak az 
engedelyt, "mi sem termeszetesebb", meg csak azt sem kerdeztek, 
hogy "na, ugyan miert?". Hihetetlen, hogy a Latin Mass Society-nek 
mekkora befolyasa van az angliai egyhazban, s ezek szerint Romaban 
is.
Tisztelettel ajanlom Marti Jozsef figyelmebe a honlapjukat, amelyet a 
kovetkezo cimem erhet el:
www.latin-mass-society.org illetve a hozza kapcsolodo oldalakat, 
valamint az on-line magazinjukat a www.latinmassmagazine.com 
cimen, amelyen minden aktualis informaciot megtalalhat! Remelem 
haszonnal fogja olvasni ezeket a lapokat!
A vegkovetkeztetesem csak ez: sajnalom azokat az embereket, akik 
keptelenek otthon erezni magukat a "vatikani ritusban", s tokeletesen 
osztom levelezotarsunk velemenyet, miszerint az emlitett emberek mar 
a II. Vatikanum elott sem tudtak, hogy miert jarnak misere, leginkabb 
szokasbol, meg felelembol... Igaz csak hat eve vagyok premontrei, de 
mar volt szerencsem talalkozni jo par "hires-neves" regi premontrei 
oregdiakkal, akik ha megkerdeznenk oket bizonnyal 
felemlegetnek "hon-tisztelt" "premontrei tanaraik" latin maganmiseit, 
amelyeket minisztraltak nekik, s hogy az milyen gyonyoru volt..., aztan 
amikor a(z) (95.) erettsegi talalkozojukon celebralt misen (ami maga 
nonszensz..., marmint erettsegi talalkozot misevel unnepelni) az 
aldozasra kerul a sor a jelenlevo 15-20 oregdiak kozul jo ha ketto kijon 
aldozni, azok is csak a tobbiek unszolasara..., de ugyanezt lattam a 
(regi) bences oregdiakok kozott is, akiket szinten jol ismerek 
Pannonhalmarol, ahol a teologiai tanulmanyaimbol 4 evet vegeztem 
(premontreikent). DE TERMESZETESEN, TISZTELET A (keves) 
KIVETELNEK!
Meltatlannak es helytelennek erzem az osszehasonlitast a keleti 
egyhazakkal, az ottani eltero ritusokkal!
Ajanlom ezentul, hogy gondolkodjunk el azon, mit jelentenek 
szamunkra a tradicionalis es a tradicionalista kifejezesek liturgiank 
tavlataiban! Velemenyem szerint oriasi a kulonbseg a jelenteseik 
kozott. A tradicionalis vonasait liturgianknak en is igen fontosnak 
tartom, szerintem se letezne mar egyhazunk ezek nelkul, de 
a tradicionalistaktol, akik tradicioinkat, a sajat maguk kenye-
kedvenek a kielegitesere hasznaljak, tavol tartom magamat! Kerem, ne 
tevesszuk ossze e ket jelzot!!!
Magyarorszagon is van tridenti mise, tudomasom szerint egyik 
budapesti  teologiai professzornak van engedeje arra, hogy evente 
egyszer nyilvanos tridenti miset mondjon, az egyik hires budai 
templomban (ahol velem biztosan nem fog talalkozni!). Ez ugyben 
ajanlom, hogy a Taltos utcaban erdeklodjon a reszletek miatt!
S meg valami mielott elfelejtenem! Angliaban lattam az anglikan 
egyhazon beluli, ritusok szerinti megoszlast is: a miset az 1688-as 
liturgiajuk szerint unneplo High Church-t, az 1953-as liturga szerint 
unneplo Low Church-t, s a kb. tridenti ritus szerint unneplo anglo-
katolikusokat Higgye el, nem jutott mas eszembe mint a piac, ahol 
azt veszunk, ami tetszik A liturgia nem ez a kategoria! Vegzetes 
lenne a katolikus egyhazon belul tridenti es vatikani ritusu 
kozossegeket letrehozni!
Egyebkent pedig azt nem ertem, hogy a tridenti szimpatizansok hires 
papa-husege ebben miert nem mutatkozik meg, miert nem tartjak 
fontosnak, hogy a liturgiat ma ugyanugy, aszerint a ritus szerint 
unnepeljek, mint Roma puspoke teszi!?  

Mindnyajatoktol elnezest kerek, hogy elso levelem ilyen hosszura, es 
negativ hangura sikeredett, igerem, hogy legkozelebb az angliai pozitiv 
liturgikus tapasztalataimrol fogok irni, mert azokbol is volt boven!
Es oszinten koszonom Marti Jozsef masodik levelet, amit a reagalo 
levelekre irt! Koszonom a (megiscsak) nyitottsagat, oszinteseget! 
Gondolataimat mar annak elolvasasa utan irtam le, de ugy ereztem, 
hogy ezzel az elso levelre valaszolok, ezert irtam ezeket.

Isten aldjon Benneteket!
Tisztelettel:
fr. Inzsol R. Peter OPraem
diakonus