Subject: [Liturgia] profán hangszerek

From: Robert Kovács <[email-masked]>
Date: Tue, 2 Mar 2004 16:13:31 +0100

Tisztelt Olvasók,
Kedves Kéri Zoltán,

számomra nem egészen érthetö az "ellentmondás".ra vonatkozó írása. A konkrét
kérdéseit nem igazán tudom megválaszolni, mivel az összefüggés hiányzik,
illetve a kérdések oka. Próbálok mégis valahogyan választ adni (ha
egyáltalán írányomban tette fel a kérdéseket:
1.) Senki nem mondta, hogy Istent csak szentmisén lehet dicsöíteni
(ellenkezöleg!)
2.) Senki nem tiltotta meg az egyéb hangszerek használatát szentmisén és
egyéb liturgikus cselekményen kívül.
A Rihmer Zoltán által idézett 1967-es instrukció ("A hangszerhasználat
megengedése és gyakorlata során figyelembe kell venni az egyes népek
szellemiségét és hagyományait. Azokat a hangszereket azonban, amelyek az
általános megítélés és gyakorlat szerint csak a profán zenéhez illenek,
teljesen tartsák távol minden liturgikus cselekménytol, továbbá a szent és
jámbor gyakorlatokól.") mondja állítólag ki, hogy általános szabályról van
szó. Söt, ezek szerint a szent és jámbor gyakorlatoktól is, ami szerintem
nem szentmisére utal.

Nem a szentmisén kívüli zenélésröl volt szó, hanem a szentmisén belüliröl.

Mégegyszer: nem egészen értettem a feltett kérdéseket.

Üdvözlettel,
Kovács Ròbert