Subject: [Liturgia] Missale Romanum 2002 bemutato

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Sun, 24 Mar 2002 17:19:55 +0100

Kedves Kollégák!

Ez az első érdemi e-mail a levelezőlistán. A lista 2002. III. 21-én jött
létre, és már másnap bemutatták a Vatikánban a Római Misekönyv harmadik
mintakiadását. Erről szól a mellékelt rövid fordítás. Forrása a Vatikán
honlapja, ott is a sajtórészleg. (www.vatican.va).
Tamburrino érsek, titkár előadása nagyon érdekes, csak még nem jutottam
hozzá a fordításához. Ha valaki vállalkozik rá, szívesen elküldöm.

Szép Nagyhetet kívánok a lista minden kedves tagjának!

Füzes Ádám
______________________________________________________________

A Római Misekönyv mintakiadásának bemutatása
Vatikánváros, 2002. március 22. (VIS)

Ma reggel a Szentszék sajtótermében mutatta be a Római Misekönyv harmadik
mintakiadását Jorge Arturo Medina Estévez bíboros, az Istentiszteleti és
Szentségi Fegyelmi Kongregáció prefektusa, valamint Francesco Pio Tamburrino
érsek, a Kongregáció titkára.
Medina Estevéz bíboros kijelentette, hogy az új kiadás az 1970-es és 1975-ös
folytatója, az Istentiszteleti és Szentségi Fegyelmi Kongregáció dokumentuma
pedig, amellyel megjelentették, a Szentatya 2000. április 10-én kelt
jóváhagyásával rendelkezik. "A most bemutatott kiadás" - mondta a Bíboros -
" hosszú revízió és korszerűsítés eredménye, mely 1991-ben kezdődött, majd
1996-ban folytatódott, mely években a Dikasztérium nyilvános üléseit
tartotta."
A Bíboros folytatta: "egy hivatalos, korszerűsített kiadásról van szó, mely
az eukarisztia latin nyelvű ünneplésére készült, és amely közvetlen alapja a
népnyelvű fordításoknak."
"A harmadik mintakiadást kibocsátó dokumentum, amelyet a Szentatya
jóváhagyott, szükségesnek mondja a jelenleg használatos misekönyvek
általános felülvizsgálatát, melynek során a szükséges "felülvizsgálásra"
(recognitio) újra be kell mutatni a fordított szövegeket a Szentszékhez" -
magyarázta a Bíboros Prefektus.
Az új kiadás tartalmaz néhány javítást és újdonságot az Általános
rendelkezésekben, amely a misekönyvnek az a része, amely "iránymutatást ad
az eukarisztia ünnepléséről, teológiai, liturgikus, pasztorális és lelkiségi
szempontból."
Medina Estévez bíboros ezen túl megjegyezte, hogy az újdonságok közül a
legkiemelkedőbb a "két szín alatti áldoztatás lehetőségének a kiszélesítése,
mert a megyéspüspök joga erre vonatkozó irányleveket kiadni az
egyházmegyéjében. Ezen kívül a megyéspüspök felhatalmazást adhat bármely
papnak, aki részközösség lelkipásztora, hogy a körülményeket megítélve két
szín alatt áldoztasson, kivéve azon eseteket, melyekben ezt nem tanácsos."
Egy új fejezetet is született, a IX. Ez az inkulturációról szól, melyben
lefektetik "az alapelveket és szempontokat, amelyeket a püspöki
konferenciáknak követniük kell, amikor úgy ítélik meg, hogy helyi
alkalmazásokat kell bevezetniük a misekönyvbe, azon túl, ami ott már eleve
megvan." A Dikasztérium prefektusa aláhúzta, hogy a helyi alkalmazásokat
"különleges és kivételes eseteknek kell tekinteni," és találkozniuk kell "az
érintett helyi egyházak lelki javával, érintetlenül hagyva a római rítus
alapvető egységét."
Végül, mondta még a Bíboros, az Általános Római Naptárba különféle
liturgiákat vezettek be az év során, valamint az új szentekre és
védszentekre vonatkozólag. Készült egy új prefáció a vértanúkról, új
formulákkal gyarapodtak Szűz Mária közös miséi és a votív misék,
beillesztették az "Isteni irgalmasságról" szóló mise formuláját is.
Tamburrino érsek hozzászólásában néhány jelentős nézőpontjáról beszélt a
harmadik mintakiadásnak. Elmondta, hogy számot vetettek az utóbbi harminc év
alkalmazásaival, amelyek a Római misekönyv népnyelvre történő fordítása
során végbementek sok helyi egyházban, a Szentszék megerősítésével. Ebben az
értelemben az új Római Misekönyv magában foglal néhány kérelmet, melyek a
lefordított misekönyvekben már hivatalossá lettek, és így bizonyos elemében
gazdagították a római rítust."

A Liturgikus levelezőlista számára lefordította: Füzes Ádám