Subject: [Liturgia] ket szin alatti aldoztatas az USA-ban

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Thu, 18 Apr 2002 22:49:44 +0200

Kedves Kollégák!

Tegnap jelent meg a Zenit egyházi hírügynökség napi levelében. Ez egyébként
ingyenes, több nyelven is megrendelhető.

Üdv:

Füzes Ádám

==============================================

*** Új irányelvek a két szín alatti áldoztatásról ***
Az Amerikai Egyesült Államok Püspöki Konferenciája új szabályokat
jelentetett meg a Vatikán jóváhagyásával
_______________________________
(New Norms in Place for Distribution of Communion Under Both Species)
Washington, D.C., 2002. április 16. (www.zenit.org ZE02041622).

Az amerikai katolikus hívek két szín alatti áldoztatására és áldozására
vonatkozó szabályokat hagyott jóvá a Vatikán és rendelt el az Amerikai
Egyesült Államok Katolikus Püspöki Konferenciája.
A szabályokat, amelyeket Wilton D. Gregory püspök a múlt hónapban adott ki,
a püspöki konferencia tavaly júniusban hagyta jóvá, a Szentszék pedig ez év
március 22-én hitelesítette azokat.

Az új Római Misekönyv Általános rendelkezései megengedik a püspöki
konferenciáknak, hogy szabályozzák a két szín - azaz a kenyér és a bor -
alatt történő áldoztatást.
Az új szabályok a püspöki kar 1984-es, "Ez az szent és élő áldozat" c.
direktóriumát váltják ki.

Az új szabályozás első része az Egyház tanításának teológiai összefoglalását
nyújtja a két szín alatti áldozásról, míg a következő rész bemutatja a
misében való áldoztatás megengedett módjait.
Sajátos utasításokat találunk a liturgikus szerepekre, a szent edényekre és
a szertartásokra vonatkozóan, melyeket a két szín alatti áldozásnál
követnünk kell.

Az előírások között egy engedményt is találunk, amennyiben a vatikáni
Istentiszteleti és Szentségi kongregáció megengedi, hogy a szent edényeket
rendkívüli áldoztató is purifikálhassa.
Az engedményt, mint az Amerikai Egyesült Államok számára adott "részleges
törvényt" a szabályokkal együtt hirdették ki és április 7-től lép életbe.
A Kongregáció ugyanakkor elutasította a kérést, miszerint rendkívüli
áldoztatók is segíthessenek a Szent Vér más kelyhekbe történő szétosztásában
az "Isten Báránya" éneklése alatt.
A vatikáni Kongregáció azt is tisztázta, hogy a rendkívüli áldoztató, vagy
bármely áldozó segíthet a Szent Vért magához venni az áldoztatás befejezése
után.