Subject: [Liturgia] Urunk Megkeresztelkedese

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Fri, 10 Jan 2003 23:06:36 +0100

Kedves Kollégák!

Vasárnap lesz Urunk megkeresztelkedésének az ünnepe.
Csak egy praktikus liturgikus ötlet a hatályos liturgia lehetőségeinek a
jobb kihasználására.
A szentmise bűnbánati részében több lehetőség közül lehet választani. A
Confiteor mellett még két változat szerepel a misekönyvben. Egy változat
viszont nem került bele az 1991-es magyar Misekönyvbe. Ez pedig az Asperges
szertartása.
A korábbi változatban a misekönyvhöz kiadott könyörgéseket tartalmazó pótlap
sorozatok valamelyikében még megvolt. A VI. Pál féle misekönyv is ismeri
ezt. A 2002-es Missale Romanum II. függeléke (1249-1252.) hozza. Magyarul
megtalálható a "Szentelések és áldások" c. kis kék ideiglenes füzetben (OLT,
h.n., é.n.), 25. oldal.

A szentmise a szokásos módon kezdődik. A bevezetőben jó szólni róla, mi fog
történni, miért. Aztán a vízszentelés következik, majd a templomon
végigvonulva a nép alapos meghintése. Tapasztalatom szerint ez maradandó
élmény még a felnőtteknek is. :)
Közben ének: ÉE 401 v. 402. Hints meg Uram...
A végén rövid könyörgés, majd Gloria, stb.

Ezzel kapcsolatban vetem fel a kérdést:
Hagyományosan Vízkeresztkor szentelnek vizet. Ennek oka, hogy ekkor
ünnepelték Jézus Jordánba való alámerítkezését is, mellyel minden vizet
megszentelt.
Ma viszont ezt a fajta epifániát kiszakították Vízkeresztről, ott csak a
mágusok maradtak. Akkor nem lenne értelme inkább ezen a második ünnepen
vizet szentelni?

Üdv:

Füzes Ádám