Subject: [Liturgia] Fw: Hírek

From: "Mezei Zsolt" <[email-masked]>
Date: Mon, 20 Oct 2003 08:54:14 +0200

----- Original Message ----- 
From: "Mezei Zsolt" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Sent: Saturday, October 18, 2003 3:16 PM
Subject: Hírek

> + !
>
> Kedves Levelezőlista-tagok,
> engedjétek meg, hogy megosszak Veletek két hírt, amit a katolikus
> világegyház internetes hírei között böngészve találtam.
>
> 1.)
> 2003. október 11-én P. Andrew Southwell angliai (Clapham Park, Dél-London)
> bencés hagyományos (tridenti rítusú) latin szentmisét mutatott be a római
> Szent Péter Bazilika altemplomában található Magyarok
> Nagyasszonya-kápolnában, mintegy 60-70 zarándok számára. Erre egy hónappal
> azután került sor, hogy a Szentatya határozottan engedélyezte a tridenti
> rítus újbóli használatát a világegyház központi templomában. A
szentmiséről
> készült 34 perces videófelvétel (mérete: 29 MB) letölthető és a megfelelő
> programmal megtekinthető a www.traditionalmass.net címről. (Számunkra ez
> érdekes lehet, hiszen a magyarok templomában volt a szentmise...)
> 2.)
> Francis George chicagoi bíboros-érsek levelet adott ki a tridenti liturgia
> használatáról. A bevezetőben arról ír, hogy V. Szent Piusz misekönyve
milyen
> becses forrása a liturgikus ismereteknek Jelentőségteljes eseménynek
> nevezte, hogy Dario Castrillon Hoyos bíboros hagyományos latin szentmisét
> mutatott be a római Santa Maria Maggiore-bazilikában, és rámutatott, hogy
> II. János-Pál pápa újra és újra kiemelte a hagyományos latin mise
> szépségeit. A régi liturgia mind szélesebb körű használata - folytatja az
> érsek - nem csupán "nosztalgikus újjáélesztés:" A tridenti rítus
használata
> engedélyezett és támogatott, mert az hozzátartozik az Egyház egységéhez,
> mint a hitnek egy része. Megemlíti még, hogy november 22-én V. Piusz-féle
> mise lesz a római Szent Cecília-templomban, megemlékezésként X: Szent
Piusz
> pápa 1903-ban kiadott "Tra le Sollecitudini" kezdetű, az egyházi zenéről
és
> énekről szóló motu propriojának 100. évfordulója alkalmából. (A cikk angol
> eredetiben elolvasható a Catholic World News honlapján: www.cwnews.com )
>
> Mindenkit szeretettel köszönt:
> Mezei Zsolt (Pápa)
>

---

From: Verbényi István <[email-masked]>
Date: Mon, 20 Oct 2003 10:45:00 +0200

Tisztelt Uram!

    Ha Ön figyelemmel kisérte volna közléseinket, és az előírásokat ismerné,
akkor a közölt hírek nem jelentősek. Az sem jelentős, hogy Rómában a
Magyarok Nagyasszonya kápolnájában történt ez a mise. Ugyanis olyan
zsúfoltság van a kért misék esetében, hogy még magyar csoporttal is
megtörténik, hogy másik kápolnába helyezik el a csoportot.
    Ami a 2) dolgot Francis George chicagoi bíboros-érsek levelét illeti. Ha
valaki tudományos kiadványt kézbe vesz, ott mindig jelentős helyet foglal el
az V. Pius féle misekönyv. Nem tudom, hogy volt-e a kezében pl. a közel 600
oldalas Prefációkról készült, két angol bencés könyve. Érdemes megnézni,
ahogy szövegkritikai módszerekkel a VI. Pál féle Missale Romanum prefációit
elemzik. Elindulnak a Szentírásból, következnek a patresek, majd a
liturgikus fontesek a sacramentariumoktól a Missale Romanum sercundum Pium
V.-ig. Esetleg ha csak későbbi kiadásban szerepelt, azt is közlik, pl. a
halotti prefáció esetén.
    Még egy adalék. Ha figyelte a levelező lístát, ott felvetődött okt.
11-re egy mise, amely a Mária misék között van, Mária, az Egyház anyja.
Éppen én válaszoltam meg azzal hogy a Maternitas BMV-t megtaláljuk az V.
Pius féle Missaleban, csak az új kalendárium ezt eltörölte. Azonban amikor
XXIII. János pápa megnyitotta a II. Vatikáni Zsinatot, azt éppen a Szűzanya
ünnephez (akkor duplex 2. classis) kötötte. Szentatyánk pedig B. XXIII.
János pápa ünnepét a Zsinat megnyitásának napjára tette.
    Egyébként még egyszer megköszönve búzgóságát arra kérem, viselje
legalább ennyire szívén a helyi közösségben kifejtendő tevékenységét.
Mindenkinek - papnak, világinak - egyarámt feladata a maga szintjén a
liturgia szolgálata, mert ez megszentelődésünk forrása, ami a keresztény
életünk lényege. Ez pedig a mi személyes tevékenységünk nélkül nem megy.
Erre is vonatkozik Szent X. Pius pápa jelmondata: Mindent megújítani
Krisztusban. Kívánom, hogy tudjon megújulni, mert ez is kegyelem.
Üdv!
Verbényi István
MALEZI
----- Original Message -----
From: "Mezei Zsolt" <[email-masked]>
To: "MALEZI" <[email-masked]>
Sent: Monday, October 20, 2003 8:54 AM
Subject: [Liturgia] Fw: Hírek

----- Original Message -----
From: "Mezei Zsolt" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Sent: Saturday, October 18, 2003 3:16 PM
Subject: Hírek

szentmiséről
milyen
használata
Piusz
és
> Mindenkit szeretettel köszönt:

_______________________________________________
Liturgia levelező lista
Információ, fel- és leiratkozás: www.liturgia.hu/lista.htm

---

From: "Kelemen Imre" <[email-masked]>
Date: Mon, 20 Oct 2003 12:00:10 +0200

Bocsánat, de mint egyszerű laikus tagja az Egyháznak, nem értem a Verbényi
István hozzászólásának - nem a szövegét - hanem a hangvételét.
Mivel többször volt lehetőségem Isten kegyelméből Rómában tartózkodni,
igenis felemelő és megható az, ha bármilyen közösség misét hallgat a
Magyarok Nagyasszony kápolnájában, és ez igenis jelentős hírérték.
Miért kell egy hírközlést így degradálni,  kioktatni, milyen "felettes"(?)
hatóságként utasítja: "viselje legalább ennyire szívén a helyi közösségben
kifejtendő tevékenységét." Talán a mások jóindulatú közlésének elviselésében
is nem ártana mindenkinek megújulni! Üdv: Kelemen Imre hívő

---

From: Verbényi István <[email-masked]>
Date: Mon, 20 Oct 2003 17:21:45 +0200

Tisztelt Uram!

Ha levelem kioktatásnak veszi, nagyon sajnbálom Önt, mert nem értette meg
válaszom lényegét. Olvassa el még egyszer. Én még arról sem felejtkeztem
meg, hogy udvariasan megszólítsam, Ön ezt sem tette.
Üdv!
Verbényi István
Magyar Liturgikus és Egyházzenei Intézet

----- Original Message -----
From: "Kelemen Imre" <[email-masked]>
To: "Verbényi István" <[email-masked]>; "Mezei Zsolt"
<[email-masked]>; "MALEZI" <[email-masked]>
Sent: Monday, October 20, 2003 12:00 PM
Subject: Re: [Liturgia] Re: [Liturgia] Fw: Hírek