Subject: [Liturgia] Papszentelés - valahol

From: Tarnai Imre <[email-masked]>
Date: Wed, 26 Jun 2002 23:18:19 +0200

Csak tanulságnak szánom az alábbiakat, nem akarok "személyeskedni", azért
nem írom le, hogy hol tettem szert a következő tapasztalatokra (bár
valószínűleg így is lesz olyan, aki ráismer).
Hogy a pozitívummal kezdjem: csoda szépeket és szépen énekelt a kórus.
Tiszteletreméltó az is, hogy megtalálták a módját, hogy a jelenlévő több
száz (?) pap koncelebráljon, méghozzá egyen-kazulában. Ez szép volt.
De amikor fölértünk a szentélybe, hiába akartunk oltár előtt tisztelegni és
oltárt csókolni: nem volt miséző oltár!!! Így, ahogy írom! Valakinek az a
"praktikus" ötlete támadt, hogy amíg az ordináció zajlik, az oltár csak
útban van: tegyük félre! Aztán amikor sor kerül az Eucharisztiára, akkor
néhány markos kispap megragadja, és hipp-hopp van oltár. Mintha ez csupán
valami rekvizítum lenne, nem pedig a templom központja, ami csak átmeneti
szükségmegoldásként mobil ott, ahol nincs vagy még nem volt mód a végleges
rögzítésre. A misekönyv rubrikái ismerik ugyan az "elmozdítható oltár"
fogalmát, de erős a gyanúm, hogy akik ezt a fogalmat megalkották, azoknak
eszébe nem jutott, hogy püspöki székesegyházban, ünnepi püspöki szentmisén
mise közben de facto mozgattassék. Cáfoljatok meg, ha nincs igazam, de az én
"liturgikus érzékemet" felettébb bántotta, ezért osztom meg Veletek.
Az már csak hab a tortán, hogy ezen az odavarázsolt oltáron két gyertya
között természetesen ott állt a keresztecske, hiába magasodott a "régi"
főoltáron a mindenki által látható nagyon szép feszület. Természetesen a
gyertyákat is csak ekkor gyújtották meg, mármint amikor az oltárt odahozták.
Az előírás szerinti számban a "régi" főoltáron égtek eddig a gyertyának
kinevezett villanyégők. Még a hetedik, a "pásztor"-gyertya is elektromos!
Fájt.
Azt is hiányoltam, hogy elmaradt a szentelés végén az ordináltak és a papok
közötti békecsók. Kétségtelen, hogy ez a kézrátétel után immár második kör
nem kis időt igényel, de azt hiszem, ezt nem szabadna elspórolni.
Tarnai Imre
Nagyoroszi

---

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Thu, 27 Jun 2002 22:33:21 +0200

Kedves Imre Atya!

A meglátásaid megállják a helyüket. Mert az oltár az a Kőszikla, melyen az
Ószövetség Istennek kedves áldozatait bemutatták, az a Kőszikla, amely
Krisztus az Újszövetségben, a mi misénkben. Ezért kell mozdíthatatlannak
lenni és konszekráltnak. A szentsége is ebből fakad: Krisztus áldozatának
bemutatására foglalták le.

Sajnos az említett eset máshol is megtörtént, ahol püspökszenteléskor a
bevásárlókocsikerekekkel felszerelt szembemiséző oltárt felkészítve (!)
tolta be néhány markos kispap. No comment.

Szerencsére nálunk van békecsók a szentelésen, pedig majd' 100 pap szokott
lenni. Az idő is szent: erre szánjuk azt a délelőttöt.

Ami sok helyütt hiányzik, az a liturgia szellemével összhangban történő
átgondoltság. Mi a fontosabb, mi a lelke az egésznek, mit miért kell
föláldozni. A gurulós oltár esetében pl. azt, hogy nem látták volna a
lehasaló püspököt a hívek, a Krisztust jelentő oltár érdekében. Vagy az időt
a befogadás megismételhetetlenül szép gesztusa érdekében.

Bátorság!

Füzes Ádám