Subject: [Liturgia] Szemle: Csomo, A Szent Kereszt-unnepek

From: Füzes Ádám <[email-masked]>
Date: Thu, 30 May 2002 16:55:57 +0200

SZEMLE

Csomó Orsolya, A Szent Kereszt-ünnepek processziói Zágrábban, Magyar
Egyházzene, 9 (2001/2002) 11-13.

A cikk újabb darabja annak a sorozatnak, melyben Csomó Orsolya, a Liszt
Ferenc Zenetudományi Egyetem (LFZE) Egyházzenei Tanszakának
doktoranduszaként Zágráb ősi liturgiájának nagy
körmeneteivel ismertette meg az olvasókat. (Vö.: Húsvéti processziók a
zágrábi székesegyházban, Magyar Egyházzene, 8 (2000/2001) 287-318.
Virágvasárnapi processzió
a zágrábi székesegyházban, Magyar Egyházzene, 7 (1999/2000) 197-208.) (A
szerző a témából a közelmúltban DLA fokozatot szerzett.)
A rövid cikk a két Szent Kereszt-ünnep azonos keresztbehozatali rítusát
ismerteti. Bevezetőjében tisztázza a két ünnep eredetét és nyugati
elterjedését.
A cikket a korábbi közleményekből már ismert összehasonlító táblázat zárja,
melyben a liturgikus szöveg több változatát kísérhetjük nyomon.
Elmaradtak a szemléletes alaprajzok a körmenethez, melyet a leírt jelenség
egyszerűsége indokolhat. Hiányzik a táblázat oszlopainak magyarázata.

Értékes adalék a zágrábi liturgia megismeréséhez.

Füzes Ádám
MALEZI