Subject: [Liturgia] latin misék

From: pasaret <[email-masked]>
Date: Wed, 02 Jun 2004 07:40:32 +0200

Francis Arinze bíboros a latin nyelvű szentmisékről

Vatikán: Az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció nigériai származású
prefektusa a Vatikáni Rádióban nyilatkozva elmondta: sokkal többször
lenne szükség latin nyelvű szentmisékre. A főpásztor szerint azokban a
templomokban, ahol vasárnap több szentmisét mutatnak be, legalább egyet
latinul kellene végezni, hogy a hívek szabadon választhassanak a
népnyelvi és a latin liturgia között.
Itt emlékeztetünk, hogy a II. Vatikáni Zsinat Sacrosanctum Concilium
kezdetű, liturgikus reformot meghirdető konstitúciója értelmében az
egyház liturgikus nyelve továbbra is a latin, de lehetőség nyílik
népnyelvi liturgiára is. A híveknek azonban tudniuk kell a szentmise
állandó részeit latinul, énekelve. VR/MK

---

From: "Fülöp Ákos" <[email-masked]>
Date: Wed, 2 Jun 2004 07:52:56 +0200

ez nyilván a jelenlegi miserend latin nyelvű végzésére utal.
a közelmúlt disputáiban sokkal inkább a régi rendű szentmise végzéséről volt
szó.

Esztergomban, amikor 87-től kispapként ott voltam, a 9-es mise latin volt,
de
alig voltak rajta néhányan. később meg is szűnt, mert egyre kevesebb volt a
pap, és nem volt, aki végezze.
nem a latin tudás hiánya miatt...
satya

---

From: Tóth Gyula <[email-masked]>
Date: Wed, 2 Jun 2004 23:32:51 +0200

Tíz éve kerültem ide, Veszprémbe, és időről időre jöttek hozzám hívek, akik
"nosztalgiáztak" a régi latin mise iránt, hogy ilyen meg olyan szép volt az,
még ha nem is értették...
No, 1997-ben elhatároztam, hogy tartok latin nyelvű misét. Pünkösdhétfőn a
délelőtt 10 órai "nagymisét" szemeltem ki, hiszen kapcsolható az ünnephez, a
pünkösdi nyelvcsodához, a soknyelvű tömeget a Szentlélek egyesítette, s
mindnyájan értették, amit az apostolok hirdettek. Latin ma is az egyház
hivatalos nyelve, amely kifejezi ezt az egységet is. Azóta a pünkösdhétfői
"nagymise" latin mise (természetesen a II. Vatikáni Zsinat utáni, megújult
liturgiával).
Eleinte a bűnbánati részt és az áldozás előtti imát is még magyarul
végeztük, de ma már csak az olvasmányok és a prédikáció van magyarul. Kézbe
kapják a hívek a válaszokat, énekeket. Az I. gregorián misét énekeljük, a
kórus a Pünkösd ünnepének a gregorián énekeit.
Eredmény: Azóta senki nem jött a latin mise iránti "nosztalgiával", viszont
tele van a templom ezen a misén (ünnep másnapjához képest jóval többen
vannak).
Úgy tűnik, ez az évi egy alkalom elég is ehhez.
Egyébként én a magam részéről nem tartanám elvetendőnek, hogy a püspöki
székesegyházakban legyen vasárnaponta, vagy legalább havonta egy latin mise,
nem "nosztalgiából", nem a latin nyelv iránti vonzalomból (sajnos, nem tudok
annyira latinul), hanem egyszerűen azért, hogy kifejezzük, hogy a római
egyház "hivatalon nyelve" ma is a latin, még akkor is, ha alig, vagy
egyáltalán nem használjuk.
Üdv mindenkinek! T. Gyula Veszprémből.

---

From: Verbényi István <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Jun 2004 15:28:53 +0200

Francis Arinze bíboros csak megerősítette azt, amit a Liturgikus Konstitúció
(SC) 54. és az utalt pontokban előír. Soha nem volt tilos a latin nyelven
való liturgia végzés, legföljebb szélsőséges személyek gondoltak és
eröltettek anyanyelvi kizárólagos használatot. 1874-81-ig voltam
Esztergomban énektanár, és minden vasárnap 9 órakor (amint ezt valaki már
írta) latin nyelven volt a káptalani mise. Tanulmányi ideje alatt minden
kispap 7 latin Ordináriumot tanult meg (adottságaitól függően), és néhány
változó részt is. Ma is tudok számos templomról, ahol meghatározott
alkalmakkor latin nyelvű szentmisét tartanak. Különösen idegenforgalmilag
látogatott helyeken nagyon fontos. Nálunk plébániai gyakorlat volt, ha
külföldi pap jött, és nem volt közös nyelv (pl. német, olasz), akkor a
kánont latinul végeztük (ez nem volt mindig sikeres, mert a latin nyelv
ismerete nem volt általános).
Szíves figyelmükbe ajánlom a paptestvéreknek a Missale Romanum 2002. évi
latin kiadását (Rómában járva be lehet szerezni), mert tartalmazza az új
szentek miseszövegeit, és ami nagy előny, hogy az énekelt részeket kottázva
hozza.
Ahol pedig változó részeket is szeretnének gregorián dallammal énekelni,
minden énekanyag megtalálható a Graduale Romanumban, vagy a Graduale
Triplexben (három legrégibb kódex zenei jelzéseit is hozza). Akinek
bármiféle segítségre van ebben szüksége (pl. egy mise kotta anyaga, vagy
latin miseszöveg, stb.), szívesen segítünk. Adatainkat lásd a www.malezi.hu
honlapon.
A közelmúltban templomunkban volt latin mise, amit a káplán atya végzett, és
én magam is szívesen beálltam a kórusba énekelni, és nagyon élveztem, hogy
eddig nem énekelt Ordinárium szólalt meg a változó részekkel együtt.
Mindenesetre jól elő kell készíteni egy ilyen misét, ahogy azt veszprémi
kollégánk írta.
Jó munkát! Üdv!
Verbényi István
MALEZI
----- Original Message -----
From: "pasaret" <[email-masked]>
To: "'Liturgikus Lista'" <[email-masked]>
Sent: Wednesday, June 02, 2004 7:40 AM
Subject: [Liturgia] latin misék

_______________________________________________
Liturgia levelező lista
Információ, fel- és leiratkozás: www.liturgia.hu/lista.htm

---

From: "Fülöp Ákos" <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Jun 2004 15:41:10 +0200

kedves István atya!
Hogy mik derülnek itt ki!!

:))
Ákos atya

----- Original Message -----
From: "Verbényi István" <[email-masked]>
To: "pasaret" <[email-masked]>; "'Liturgikus Lista'" <[email-masked]>
Sent: Thursday, June 03, 2004 3:28 PM
Subject: [Liturgia] Re: [Liturgia] latin misék

> Esztergomban énektanár,

---

From: Verbényi István <[email-masked]>
Date: Thu, 3 Jun 2004 21:16:20 +0200

Valóban, csak egy évszázadot írtam el.

----- Original Message -----
From: "Fülöp Ákos" <[email-masked]>
To: "Liturgikus levelezőlista" <[email-masked]>
Sent: Thursday, June 03, 2004 3:41 PM
Subject: [Liturgia] Re: [Liturgia] Re: [Liturgia] latin misék

kedves István atya!

:))
Ákos atya