Subject: [Liturgia] köszönet s kifejtés

From: Rosner Zsolt <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Apr 2003 22:14:01 +0200 (CEST)

Kedves Listatagok!

Először is szeretném Nektek megköszönni, hogy együtt gondolkodtok 
velem (is) a liturgia közös szeretetéből fakadóan.
Annak is örülök, hogy a húsvéti öröm megünnepléséből fakadó más 
élmények megosztására is sor került már.

Akit érdekel, annak megpróbálom részletesebben leírni a szertartás 
menetét:
Az általam talán nem elég precízen leírt húsvéti vigilia-ünnep este 8-kor 
kezdődött, sötét templomban hangzott el négy ószövetségi olvasmány, 
ezt követően a pap és az asszisztencia kivonult a templomon kívülre a 
tűzszetelés szertartását elvégezni, majd arról meggyújtva a húsvéti 
gyertyát 3-as lumen christi-t énekelve meggyújtották róla a papság, 
majd a ministrancia, majd a hívek gyertyáit, ezután egy civil énekes 
(áldáskéréssel, mint egy diakónus) elénekelte a nép akllamációitól 
kísérve az Exultet-t németül (igen szépen), ezt követte  keresztvíz 
megáldása, majd a lámpák meggyújtása és a Glória, aztán a 
szentlecke, evangélium, rövid prédikáció, áldozati liturgia és körmenet.
Mindez méltósággal, jól szervezetten. Az egyéb engem meglepett 
részletek a nagyhét többi szertartásaiban szerepeltek.

még egyszer köszönet mindazoknak, akik időt szántak a válaszra, 
amelyekből újat tanulhattam.

Tisztelettel:

Rosner Zsolt

---

From: Robert Kovács <[email-masked]>
Date: Tue, 22 Apr 2003 14:28:34 +0200

Kedves Listatagok,

nagyon szép, hogy hirtelen fellendült a levelezölista. Mondhatni,
feltámadt... :)

Úgy gondolom, hogy szükség van egy fajta rendre, amit az egyház elöír (ami a
szertartásokat illeti), de ha logikusan gondolkodunk, és kicsit a
fantáziánkat megmozgatjuk és nem csak szolgai módon az elöírásokat
teljesítjük, akkor rájöhetünk, hogy az elöírt szertartás-menet egyfajta
megoldást jelent, ami körülbelül "nagyon jónak és ideálisnak" nevezhetö.
Viszont, nem gondolja senki komolyan (legföképp nem Rómában), hogy
Paderbornban ugyanúgy fogják a liturgiát végezni, mint Csíkszeredán, vagy a
luxemburgiak ugyanúgy ünneplik a feltámadást, mint a Rio de Janeiro-iak.
(Vagy akár a bécsi dominikánusok úgy, mint a pesti ferencesek.)
Én személy szerint örülök, hogy vannak papok, akik mernek gondolkodni, és
akár a sorrendeket is felcserélik, ha van rá megfelelö indokuk. Mi
katolikusok nem egy fundamentalista vallás vagyunk, hanem egyetemes, ami a
nyitottságra épül. Ha ennyire ragaszkodunk az elöírásokhoz, melyeket emberek
találtak ki, soha nem fogunk közeledni sem a többi keresztény valláshoz, sem
a más vallásúakhoz. És ezzel igent mondunk a hidegháború folytatására.
Miért nem áldozhat egy evangélikus a katolikus szentmisén?? Talán MI döntjük
el, hogy ki részesülhet Krisztus testében? Ök miért engedik meg?

"Ehhez az is szükséges, hogy a Vigíliát valóban
sötétben kezdjük. Vö. Misekönyv 241. oldal 3. pont: "A Vigília egész
szertartását éjjel végezzük, úgyhogy egyrészt nem kezdhetjük el az éj
beállta előtt... stb." továbbá: "Ezt az előírást szigorúan be kell tartani.
Az ellenkező és itt-ott meghonosodott visszaéléseket és szokásokat, amelyek
szerint a húsvéti vigíliát a vasárnapi előesti mise óráiban ünneplik, el
kell vetni...."
Mi ez, ha nem fundamentalizmus? Engem a megfogalmazás a diktatúrákra
emlékeztet, ahol vagy csillagokat vagy kereszteket használtak...
Miféle "visszaélések"? És ha az elöesti mise mondjuk fél 8-kor lenne, akkor
nem szabad olyankor még elkezdeni?
És megmondaná a kedves Misekönyv-író, hogy mi van azzal az orgonistaval,
akinek pl. 4 gyermeke van, egész héten a húsvétvasárnapi szentmisére próbál
a kórusával és a zenekarral (már amikor szabad egyáltalán a templomban...),
végigcsinálja csütörtöktöl a szertartásokat, közben persze a családban
szuperül megy minden, a rokonok - akik éppen látogatóba jöttek 260 km-röl -
pedig úgyis elvannak magukban, a szombat este beköszöntével elmegy a kántor
úr otthonról, mert elö kell készülödnie, beénekelni majd ráér a
villamoson... ja az nem is jár..., egy nagyon jót improvizál a glória elött,
a darabokat, amelyeket "természetesen" jó elöre volt ideje kigyakorolni,
fantasztikusan elöadja, úgy, hogy az emberek csodájára járnak. A hét
olvasmány alatt szerencsére nem aludt el, mert a KV meg a munkája iránti
szeretet tartja benne az eröt. Miután vége lett a szertartásnak, meg a
tojásevésnek, átveszi az öt megilletö zsoldot, amely talán a taxiút felére
elég lesz. 3 óra alvás böven elég neki, és már fel is pattan az ágyból, hogy
"szép kényelmesen" elmenjen egy Mozart-misét dirigálni. Közben otthon minden
a legnagyobb rendben van, már hozzászokott mindenki, hogy a Húsvétot a
család nem tudja együtt tölteni.
Ennyit az elméletekröl.

Hallottam, milyen "szép" és "szervezett" volt a nagycsütörtöki szertartás
Budapest legynagyobb templomában...
Szégyen...

Tudom, hogy nem közvetlenül, de ide kapcsolódik az is, hogy az emberek egyre
kevésbé járnak templomba. Sokan úgy érzik, hogy a rengeteg szigorú elöírás
nem egyeztethetö össze az élet természetes rendjével. Ezek általában
értelmes emberek (sok egyházi véleménnyel ellentétben), akik Istent keresik.
Az Egyház nem mindig képes az Istenhez vezetö utat megmutatni.

Földváry Miklós Úr személyes véleményét nem tudom osztani, mely szerint a
"liturgia...nagyobb nálunk". Ez szerintem nevetséges. A liturgiát emberek
alkották, minket pedig Isten. Nem szolgák vagyunk, hanem barátok és
testvérek, gyermekek. Jézus hívott így minket. Jézust nem a liturgia
érdekli. A szombat van az emberért és nem fordítva. Ha a liturgia nagyobb
lenne nálunk, akkor úgy lehet minket felülröl manipulálni, ahogy akarnak.

Kedves Gere Dávid Márk Testvér,
én nem várnék Rómára! Ha Rómára várnánk, semmiféle hagyományunk, szokásaink
(jók és rosszak) nem lehetnének. Mindenki nagyon jól tudja, hogy Róma "ül" a
papírokon és amit nagy kegyesen elöír, saját maga nem tartja be. Miért? Mert
a valóság és az elmélet 2 külön dolog!

Más...
Ausztriában és Németországban a katolikus egyház a pénzügyi összeomlás felé
tart. Bécsben bejelentették az elbocsátásokat. Tavaly a bécsi egyházmegyének
3 milliós (€) negatívuma keletkezett. Tendencia hatványosan növekedik. Hála
a felülröl jövö megbízhatatlanságnak, elöírásoknak, melyeket önmaguk nem
tartottak/tartanak be, rossz ideológiáknak stb. Követjük öket?

Bocsánat, hogy Húsvéthétfö utáni elsö nap ilyen borzasztóan írtam.

Áldott Ötvennapot kívánok mindenkinek,
Kovács Róbert