Subject: [Liturgia] Félreértés?

From: "Mezei Zsolt" <[email-masked]>
Date: Fri, 23 Aug 2002 09:46:04 +0200

Kedves Füzes Ádám és kedves listatagok,

bizonyára félreérthetően fogalmaztam meg a mondanivalómat, hiszen a
reakciókból erre kell következtetnem.
Ezért most megpróbálok még világosabban fogalmazni és csak a tényeket
megismételni:
1. Franciaországi barátunk levelére válaszoltam: a Szent X. Piusz közösség
továbbra sincs közösségben a Katolikus Egyházzal.
2. Az "Ecclesia Dei" kezdetű motu propriót le kell fordítani és ki kell adni
magyarul. (A "Liturgikus béke" című cikket is ezért bátorkodtam mellékelni,
mert szerintem sok tanulsággal szolgálna...)
3. Az "Ecclesia Dei" Bizottság felügyeli az Egyházban a tridenti liturgia
használatát. (Lehet-e ma Magyarországon tridenti rítusú szentmisén
résztvenni? A liberális USA 191 egyházmegyéje közül 131-ben lehet.)
4. Ratzinger könyve kapcsán nem "a régibe álmodtam vissza magam", hiszen én
már a Zsinat után születtem, mindössze arra próbáltam fölhívni a figyelmet,
hogy jónak tartom a Bíboros felvetéseit azzal kapcsolatban, hogy "a
szentmise misztériuma, szentsége helyreállíttassék, a profanizmus, a
naturalizmus eltűnjön a celebrálás gyakorlatából."
5. Szándékom szerint elsősorban a tájékozatlanság, illetve a tájékoztatás
hiánya miatt fogalmaztam meg a fenti gondolatokat. Ismerjük meg, hogy a
liturgia kérdésében mi a helyzet ma a világegyházban, Rómában. A tájékozódás
során valóban fennáll a veszélye annak, (Füzes Ádám megfogalmazása szerint),
hogy kiszolgáltatjuk magunkat a terembe utoljára belépő véleményének. A
Szentatya vagy egy hivatalos római bizottság állásfoglalása azonban nem
tekinthető "utolsó" véleménynek.
Összefoglalva: semmi mást nem szeretnék, mint azt, hogy a szentmisét méltóbb
módón, ünnepélyesebben, a szent misztériumban elmerülve mutassuk be. Ha
ebben segít a latin nyelv, a kelet felé fordulás, akkor azt kell csinálni.
Hiszen nincs megtiltva, nem igaz?
Versus Deum.
 További véleményeket várva üdvözlettel: Mezei Zsolt