Subject: [Liturgia] Re: Hozzászólás

From: Zoltán Tamás <[email-masked]>
Date: Mon, 13 Jan 2003 23:53:53 +0100 (MET DST)

Befejezésül egy szomorú tapasztalatomat szeretném megosztani veletek:
A Római Misekönyv Ált. Rendelkezései 31. pontja szerint a Glória az ünnepi
szentmisék kötelező része, vagy a papnak, vagy a népnek/szkólának el kell
énekelnie/mondania. Semmi mással nem helyettesíthető. Úgy tudtam, ez a
rendelkezés mindenkire vonatkozik. 2002 karácsonyán a Magyar Televízió a
szegedi dómból közvetítette az éjféli szentmisét, a Duna Televízió pedig a
budavári Nagyboldogasszony (Mátyás) templomból. Mindkét szentmisében -
teljesen szabálytalanul és aliturgikusan - a Hozsanna 21. sz. énekét
énekelték a Gloria helyén. Ezek mután milyen alapon kérjem én a falusi
kántortól, hogy nem ezt, hanem a mise ordináriumát énekelje?! Meddig terjed
a szubjektivizmus?

Salve,

A kántoroktól nem kell félni, ők az orgonák előtt ültek, s nem a plébánosok ellen
gyűjtöttek liturgikus információkat a tv előtt :). 
Sőt, én is misén voltam, szubjektíve.

Pax, ZT

ps. rövid némileg szarkasztikus válaszom fedi e kérdésben tanúsítható
egyetlen lehetséges válaszomat.
Tudod, a szlovák püspöki kar külön megerősítette, hogy pap nem viselhet csupán
stólát, hanem kazula is kell a miséhez. Igaz, a jog ezt írja elő.
Ám én nem tudok mindig hűvös katedrálisokban misézni, így a nyári kánikulában
két hét alatt az állandó verejtékezéstől annyi ásványi sót, stb veszítettem, hogy 
egy szép napon összerogytam, s alig tudták pótolni az orvosok.
Nem beszélve arról, milyen esztétikus látvány voltam (x zsebkedő)
Szubjektíve dobjam fel a talpam, de a jogot azt nem tiprom.

Marad a HO21 és a stóla!

---

From: Kajtár Edvárd <[email-masked]>
Date: Tue, 14 Jan 2003 17:41:54 +0100

Kedves Verényi Pista bácsi!
Megjött a francia anyag. Meddig kell elkészítenem a résumé-kat, illetve a
fordításokat?
Edvárd