Subject: [Liturgia] Fw: "trident vagy nem trident?!"

From: Liturgia Adminisztrátor <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Jan 2003 12:33:09 +0100

----- Original Message -----
From: sg
Sent: Monday, January 06, 2003 9:50 PM
Subject: "trident vagy nem trident?!"

a tridenti misére reagálva szeretném megjegyezni azt, hogy maga a liturgikus
cselekmény nem attól lesz szép és érthető, felemelő és lélekhez szóló, hogy
korábbi korok szertartásrendjét vesszük át és a jelnlegit teljesen
elhagyjuk, vagy átültetünk néhány elemet a mostaniba...
egy mise akkor okoz valóban lelki élményt, ha a pap, aki kiáll x ember elé
(szemben a néppel, és nem háttal, még az Eucharisztia végzésekor sem!) és
értelmesen, "szakmai" felkészültséggel néhány éppkézlább mondatot el tud
mondani homília gyanánt a misére néha oly nehezen beeső embereknek. Attól
lesz "szép" a mise, ha olyan gondolatokat fogalmazunk meg, pontosabban
fogalmaznak meg a tisztelendő atyák az emberek számára, amiből mindenki
igazán meríthet, amire mindenki azt mondja: "igen, ez valóban nekem szólt",
ami után mindenki úgy megy haza a templomból, hogy egy gondolatot megőrizve
otthon is és a hét folyamán (ti. vasárnapi mise után) el tud rajta
gondolkodni, s talán még kamatoztatni is tud belőle. Egy miséző papnak
olyannak kell lennie, hogy "kincseiből mindig régit és újat hozzon elő",
hogy a hívek valóbvan úgy érezzék, hogy ez a pap nekem beszél, és nem
elvontan a fejem felett.
Ettől (tehát a papság alapos felkészítettsége) és az összehangolt
asszisztencia, valamint a nép énekétől lesz "szép" a szentmise.
Asszisztencián is nem a négykézláb röhögcsélő ministránsok sokaságát értem
sok helyi templomban, ahol vagy az foglalja le a népet, hogy azon
bosszankodjon, hogy mennyire röhög az a gyerek, vagy pont az ellenkezője,
hogy mennyire aranyosan áll ott az én kisunokám, hanem valóban szervezett és
kultúrált formában, s nem utolsó sorban ők is felkészültek legyenek (ezért
nem tartom jó ötletnek, ha lányok, ill. kisgyerekek ministrálnak - hiszen
ahhoz hogy valaki valóban megértse, mi folyik ott, szükséges némi szellemi
felkészültség is).
A szent zenéről pedig csak annyit, hogy templomainkban (javarészt!) se a
kántor, se a pap nem felkészült ilyen téren. Nagyon sok helyen (és ami
elszomorító, hogy Budapesten is) alkalmaznak olyan kántorokat, akiknek
fogalmuk sincs se a liturgiáról, se arról, hogy hogyan és mit kéne
orgonálni. Elkeserítő az a szabados stílus, ahogy játszanak és azok az
énekek, amiket énekelnek. Mert nagyon nincsenek tisztában azzal, hogy hogyan
kéne összeállítani egy ünnepre, vagy akár egy sima vasárnapra is egy
énekrendet. Most nem akarok példákkal és helyekkel dobálózni, pedig
megtehetném. Viszont a hiba okát érdemes lenne kutatni. Szerintem
mindenképpen a plébánosban (aki az egyházközség vezetője) keresendő...
Hiszen ő a felelős azért, hogy mi folyik a templomában. Csak ő szabja meg,
hogy ki és mit énekeljen. Ha nem tetszik a kántor, akkor jön a gitár, ha az
sem jön be, akkor jön valami más. Ha ilyen szabadok és felelőtlenek vagyunk,
akkor hogy várjuk el, hogy "szép" legyen az istentisztelet?! Fölösleges
visszanyúlni holmi tridenti misékhez, mikor még a jelenlegi "egyszerűsített"
változatot sem vagyunk képesek illő módon végezni.
Ha a szemináriumból kikerülő papság "minden" téren ilyen felkészült lenne,
akkor most nem beszélgetnénk ilyen kérdésekről és nem lenne szükség,
illetőleg igény a változtatásra. És mégegyszer mondom: nem a régihez kell
visszanyúlni, hanem a jelenlegit kell kellő áhítattal és tudással végezni.
Mert megnézném én azt a papot, aki beintonálná vasárnaponként a Gloriat, a
Credot, vagy a TeDeumot. Ma örülök, ha az akklamációkat igaz, hogy egy
kvinttel lejjebb, de mégis valahogy el tudja énekelni. És a nép (a kántor
vezetésével) valahogy mégis tud rá válaszolni.
Szerintem, kedves atyák, inkább mindenki magába nézve gondolkozzon el azon,
bújja a könyveket és járjon magánénekre... hogy értelmes prédikációt és szép
éneket tudjon minden szentmisén produkálni.
Jah, és még valami... talán, ha mindenki napi egy misét (tudna) mondana(i),
akkor nem devalválódna el ennyire a mise értéke. Hétköznapi misén nem sok
értelme van, legalábbis nagyon hosszú prédikációt tartani. Szorítkozzunk
csupán az olvasmányokra, a vasárnapot pedig használjuk fel arra, hogy
valóban lelki élményt nyújtsunk a híveknek.

tisztelettel kaibás gábor márk

---

From: Kajtár Edvárd <[email-masked]>
Date: Thu, 9 Jan 2003 22:11:47 +0100

Kedves Gábor Márk testvér!
Tudod minden papban ott szunnyad nagyon mélyen Harry Potter, csak fel
kellene ébreszteni, néhányan ezt ráadásul még tudják is magukról, s ezért
mindent megtesznek, hogy nehogy kiderüljön, hogy csak egy varázsütés, és
minden tökéletes a szentmise végzésében. Sőt ez a varázsütés még arra is
képessé tenné őket, hogy egyszerre bilokálni, trilokálni stb. is tudnának és
így több filiában (akár egymástól 20-30 km-re) is lehetne azt a bizonyos
egyetlen szentmisét fullextrásan bemutatni (télen is szoba hőmérsékleten,
optimális páratartalom mellett, mert ugye így lehet szépen énekelni,
fantasztikus gregorián szkólával, s persze az sem lenne baj, miként jut el
derékig érő hóban a heyg túlsó oldalán lévő helyre, mert ott már vagy három
hete nem volt mise). Jó pár éve prefektuskodom, vagyis kispapok alakítását
bízták rám, s nem jövök rá, miként lehetne felébreszteni bennük a Harry
Pottert, már csak azért is jó lenne a dolog, mert akkor nem kellene
csinálnom semmit, s talán egy varázsütéssel még üdvözülnék is... De hát
valahogy nem így fest a dolog. A liturgia teandrikus: Istené és az emberé
egyszerre. Ettől szép. Egy kopott hangú, meggörbült csontozatú, fogatlan,
idős atya miséje is lehet szép, így. Akár mennyire is művészien
megszervezett az a liturgikus cselekmény, in concreto mindig "hozott
anyagból dolgozik a liturgia". Az a bizonyos gazda, attól a szolgájától,
akinek 2 talentumot adott, nem fog 10-et kérni!!! Ezt ne felejtsük el, s
néha az a gyanúm, hogy majd csak a számadáskor fogunk rádöbbenni arra, hogy
az is kamatoztatott talentum volt, amiről én nem is gondoltam. Ezt majd a
Gazda fogja eldönteni, ugyanis ez az egész az Ő "Bulija" elsősorban, mi
pedig Miatta teszük, Szeretetből. Ez a liturgia.
No, most ennyit. Bocsánat a kissé bolondos stílusért.
Kajtár Edvárd

----- Original Message -----
From: "Liturgia Adminisztrátor" <[email-masked]>
To: "Liturgikus levelezőlista" <[email-masked]>
Sent: Thursday, January 09, 2003 12:33 PM
Subject: [Liturgia] Fw: "trident vagy nem trident?!"

> _______________________________________________
> Liturgia levelező lista
> Információ, fel- és leiratkozás: www.katolikus.hu/liturgia/lista.htm
>