Subject: [Liturgia] olasz liturgikus hét

From: Fülöp Ákos <[email-masked]>
Date: Fri, 30 Aug 2002 10:39:50 +0200

Gondolom, érdekel titeket.
Magyar Kurir mai száma:

Levél az olasz országos liturgikus hét résztve-vőihez
Assisi: Assisiben ezen a héten tartották a liturgiának szentelt olasz
országos értekezletet, melynek témája: "A liturgia, a misztérium
megjelenése." Az évenként megtartott liturgikus hét során imádságra és
reflexióra gyűltek egybe mindazok, akik a különböző olasz keresztény
közösségekben elkötelezték magukat a liturgikus szolgálatokban.
A liturgikus hét résztvevőit Angelo Sodano bíboros, államtitkár köszöntötte
a pápa nevében írt levelében. Leszögezte: a most 53. alkalommal megrendezett
találkozó nyilvánvalóan az olasz püspöki kar által meghatározott
lelkipásztori irányvonalat akarja követni, e meghatározás jegyében:
"Hirdetni az evangéliumot a változóban lévő világban." "De hogyan alakítsuk
a liturgia arculatát ahhoz, hogy tovább tudjuk adni az evangéliumot változó
világunkban?" - teszi fel a kérdést Sodano bíboros, és egyúttal idéz a pápa
Novo Millennio Ineunte k. leveléből, amely szerint "A legnagyobb gondot kell
fordítanunk a liturgiára, amely  csúcspontja az egyház tevékenységének, és
egyben forrás, amelyből az összes erény származik. A XX. században, főként a
zsinat után a keresztény közösség rendkívül sokat növekedett a szentségek,
különösen az eukarisztia ünneplésének módozataiban. Tovább kell haladni
ebben az irányban, nagy hangsúlyt helyezve a vasárnapi eukarisztiára és
magára a vasárnapra, hogy azt rendkívüli napként, a feltámadt Úr napjaként,
a Lélek ajándékaként, a hét igazi húsvétjaként éljük meg."
A pápai levél idézett szakasza nyomán Sodano bíboros hangsúlyozza a
liturgikus pasztorációs döntéshozatal teológiai megalapozásának fontosságát,
és a papok - mint a misztérium tanúi - magatartását. A lelkipásztorok
hozzáértéssel kövessék a liturgikus előírásokat és alkalmazzák azokat a
konkrét helyzetekben. A keresztény közösség élje át valóságosan a részvétel
értelmét, egyre tudatosabban és teljesebben ajánlja fel szolgálatait. A
szertartások során pedig kerüljék el a szétszórtságot, a közösség
széttöredezettségét, passzivitását és közönyét. Mindezek szellemében a pápa
azt kéri a liturgikus hét résztvevőitől, hogy fontolják meg: mit tehetnek
azért, hogy a vasárnapi szentmisék minél élőbbé váljanak és a jelenlévők
minél aktívabban be tudjanak kapcsolódni abba. "A szentmisén való részvétel
legyen minden megkeresztelt számára a vasárnap lelke és ne csupán egy
előírás megtartása, hanem belső szükséglet a valóban tudatos és következetes
keresztény élet számára." VR/MK

Fulop Akos RM
Kobanyai Szent Csalad Plebania
H-1103 Budapest Kada utca 25
tel.: 1/260-7905   mobil: 30/954-5083
email: [email-masked]