Subject: [Liturgia] hamu, orgona és kántorok

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Mon, 1 Mar 2004 23:32:17 +0100

Tisztelt Listatagok!

A hétvégén nem jutottam hozzá, hogy érdemben olvassam a listát, amelyet a
megérkezett nagyböjt ilyen örvendetesen megpezsdített.
A felvetett szakmai kérdéseket Kovács Ervin és Rihmer Zoltán már nagyon
szakszerűen megválaszolták.

Kovács Róbert levelei azonban egészen általános kérdéseket vet fel. Az egyik
a hangneme, amelyre reméltem, hogy a magasról kioktatott magyarországi
orgonista szakma felel valamit. Nem vagyok orgonista, de a nagyböjti
repertoár kapcsán leírt kioktatás engem is bántott. Liturgikusként pedig
sokkal inkább az, hogy az Egyház előírásait legyintéssel és lesajnáló
mosollyal elintézte, mondván, hogy a "haladó" világ már régen túljutott
ezen. A liturgia az Egyház közös, nyilvános imádsága, az Egyház által
jóváhagyott szövegek, rend szerint, az Egyház hierarchikus rendjében. Lehet,
hogy ezt ódivatúnak bélyegzi, de a II. Vatikáni Zsinat liturgikus
konstitúciója is ezt tanítja. Amit hitről, miséről mond (jobb néha helyette
kirándulni, moziba menni), az nem csak az Egyház tanításával ellentétes,
hanem ...

Rihmer Zoltán említette a liturgikus zene szentségéről elhangzott MET-es
előadásomat. Majd igyekszem föltenni a honlapra, mert számomra is érdekes
adatok és gondolatmenet bontakozott ki annak nyomán, hogy mitől is szent a
liturgikus zene. Semmiképpen sem az érzelmek, ritmus, katartikus élmény
miatt, jóllehet az igazi szépség megnyilvánulása valódi, mély érzelmeket és
hosszantartó katartikus élményt nyújt. Hasonlattal élve az édességet minden
gyerek rögtön szereti, de a tápláló, egészséges ételeket meg kell velük
szerettetni, mert csokoládén nem lehet felnőni.

A gitáros zenekart nálunk most szervezem át szkólává. Kell foglalkozni,
nevelni, de van értelme. A hívek pedig egy-egy szép szentmise után, amelyben
minden a helyén volt (miserészek, ruhák, tömjén, prédikáció, közvetlenség és
szentség), sokszor külön odajönnek megköszönni, hogy ilyenben már régen nem
volt részük. Mert a templomba Istennel, a szenttel jönnek találkozni, és nem
a bevásárlóközpontok mindenütt hangzó ritmikus zenéjét akarják itt is
hallani, vagy bárgyú, jóllehet "új" szövegeket hallani.

Üdv:

Füzes Ádám