Subject: [Liturgia] SZEMLE: Concordantia et Indices Missalis Romani

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Thu, 31 Oct 2002 13:08:43 +0100

SZEMLE
****************************************************************************
****
Manlio SODI - Alessandro TONILIO, Concordantia et Indices Missalis Romani.
Editio typica tertia, Libreria Editrice Vaticana, Citta del Vaticano 2002.
(p. 1964, 82 Euro)
****************************************************************************
****

A liturgikus szövegekkel dolgozó teológusok, fordítók számára jelentett nagy
meglepetést a vaskos kötet. A meglepetés nem a könyv műfajában rejlik,
hiszen konkordanciát eddig is adtak ki a misekönyvekhez. Azonban a
legutóbbi, az 1975-ös második kiadású Missale Romanum-hoz csak 1983-ban
jelent meg a szerzői után csak Scnitker-Slaby-nak becézett nagy zöld
konkordancia, addig az idén tavasszal megjelent harmadik kiadás kereső
kötetét már ősszel kézbe vehetjük.

    A sorozat
A kötet Manlio Sodi szalézi szerzetes, a római szalézi egyetem teológiai
dékánja és a Rivista Liturgica főszerkesztőjének nevéhez fűződik. Ő a
szerkesztője is (egy hónappal ezelőtt bekövetkezett haláláig Achille Maria
Triacca professzorral együtt) annak a sorozatnak is, melyben ez a kötet
megjelent. A Monumenta Studi Instrumenta Liturgica (MSIL) folytatása a
Monumenta Liturgica Concilii Tridentini (MLCT) hat kötetének, melyben a
trentói liturgikus reform szerkönyveinek eredeti kiadásait adták ki
kétszínnyomásban, az eredeti fotómásolataival, de a margón modern
rubrika-számozással, indexek segítségével kereshetővé téve az egyes
imaszövegeket. A MSIL nevéhez híven liturgikus munkaeszközöket akar a
szakértők kezébe adni. Mintegy húsz kötetében találunk nehezen hozzáférhető
középkori és későbbi műveket latin-olasz kiadásban (pl. Borromeo Szt.
Károlynak a liturgikus felszerelésekről szóló kézikönyvét, Durandus
Rationáléját, III. Ince oltáriszentségtanát), tanulmányköteteket és az
aktuális liturgikus könyvek segédköteteit (pl. a teljes olvasmányrendet
kereshetően bemutató kötet). Utóbbihoz tartozik a szemlézett opus.

    A kötet
A kötet négy részből áll:
1. A Missale Romanum szövege. Itt csak az imádságszövegeket (eukológiák,
mint pl. könyörgések, antifónák, kánonok, prefációk), mindenféle formázás
nélkül, apró betűvel, rubrikák nélkül közlik, 190 oldalon.
2. "Concordanza verbale", vagyis maga a konkordancia. Ebben a misekönyv
összes szavát megtaláljuk (kivéve "et, tibi, non" stb.), eredeti ragozott
alakjában (kivéve a "-que" toldalékot). Nem csak a lelőhelyet határozza meg
konkordancia, hanem 3-4 szót hoz előtte és utána is, így a mondaton belüli
összefüggés megértését segíti. A fordító számára nagyon hasznos ez, amikor
egy nehezebb szó jelentését kutatva meg akarja tudni, hogy az adott latin
szót a liturgikus szöveg máshol milyen vonzatokkal, szavakkal használja
együtt.
3. Index: Itt egyszerűen a szövegek kezdősora szerint kereshetünk.
4. Függelékek. Két függeléket találunk a kötet végén. Mind a kettő a
misekönyv összes szavát sorolja fel, az első abc rendben, a második pedig az
előfordulás gyakorisága szerint. Utóbbi érdekessége, hogy a Domine szó pl.
1453-szor szerepel a misekönyvben.

A bevezetőben említettem már, hogy elsősorban liturgikus teológusoknak,
fordítóknak és nyelvészeknek lesz hasznos segédeszköze e kötet. Minden
teológiai könyvtárnak is érdemes lenne beszereznie, mint munkaeszközt.

Füzes Ádám
MALEZI