Subject: [Liturgia] papszentelés

From: "Attila Józsa" <[email-masked]>
Date: Sun, 16 Jun 2002 19:09:28 +0000

Laudetur Jesus Christus!

Sziasztok!

Tegnap volt itt Pozsonyban magyar nyelv&#369; diakónus- és papszentelés. 
Néhány friss élményt megosztok bel&#337;le. A szentelést Vladimir Filo 
segédpüspökünk celebrálta, aki évekig a Szlovék Liturgikus Bizottság elnöke 
volt és amolyan liturgikus "istennyilaként"tartják &#337;t számon. Igazából 
csak arról van szó, hogy a rubrikák pontos megtartásán keresztül azt akarja, 
hogy ne kerüljönün be semmi a liturgiába, ami annak értelmét megzavarná..

El&#337;ször is lila püspöki díszben vonult az oltár elé az Ecce sacerdos 
magnus éneke alatt. Miután az oldalkápolnában lev&#337; Oltáriszentség 
el&#337;tt imádkozott, visszament az oltárhoz, ahol a Dóm plébánosa 
orációval imádkozott érte. Majd commemoráció volt szent Mártonról, aki a Dóm 
véd&#337;szentje- az ÉE 307. énekével és orációval, amelyet a püspök a 
misekönyvb&#337;l imádkozott az oltárnál.
Ezek után a püspököt a diakónusok mindenki szeme láttára öltöztetni kezdték: 
humerálé, csipkés karing, papi stóla, könny&#369;, fehér dalmatika és egy 
300 éves gyönyör&#369;, virágokkal díszített koronázási kazula került rá. Az 
öltözés alatt rövid kommentár volt, hogy a püspök személyében maga az 
Anyaszentegyház, mint menyasszony öltözködik a Bárány menyegz&#337;s 
lakomájára, majd az Aki nékem szolgál antifónát énekeltük teljes zsoltárral, 
mint Introitust. A püspök a Kezd&#337;dik az ének soraira látott hozzá az 
oltár tömjénezéséhez.

A bevonuláskor egy Alamizsnás szent János ereklyéiért cserébe kapott, görög 
nyelv&#369;, rézveretes Evangéliumoskönyvet is vittek, valamint a díszes 
gremiálét.

A szentelés nagyon szép volt, köszönhet&#337; a pozsonyi magyar kispapok 
püspökkel együtt begyakorolt asszisztenciájának, valamint a kispapok 
szkólájának. A szentelés során természetesen sor került a maga helyén a Veni 
Creator Spiritus-ra, a Sacerdos in aeternum antifónára és a Vos amici mei 
estis antifónára a 100. zsoltárral, valamint a Hol szeretet és egyetérés... 
énekére. Az áldozáskor Communió-ként a Belépek Isten oltárához,  a 142. és 
280.b énekek, valamint az Adoremus in aeternum.. ének voltak.( Voltam már 
olyan papszentelésen, ahol ezek közül egyet sem hallottam, pedig a 
Pontifikálé-ban benne vannak, arról nem is szólva hogy egyszer valahol úgy 
hozták be a szembemiséz&#337; oltárt a szentelés után, habár annak kellene a 
templom középpontjának lennie...)

A püspök úrtól mise végén azt is megtudtam, hogy  a papoknak, akik a 
szentelés során nem koncelebrálnak, azoknak csak albában, vagy karingben 
kellene lenniök, kezükben tartva a stólát és csak a papszentelés el&#337;tt 
kellene feltenni. Szerinte világosnak kellene lennie, hogy ki koncelebrál és 
ki nem.
Még néhány apróság innét Pozsonyból. Az ambót szigorúan csak az 
Igeliturgiára használják, nincs itt helye a kommentárosnak,  de a szédeszt 
sem helyettesíti. Az áldozás után pedig a püspöki széknél mos kezet a 
püspök, s az oltáron az áldoztatók számára mindig van kézmosó edény.

Az áldás után a püspök levetette a liturgikus ruhákat, az Oltáriszentség 
kápolnájánál kicsit id&#337;zött, a templomkapuban szenteltvizet hintett és 
kiment. Kint a Dóm Vederrin nagyharangja és a nemrég fölszentelt öt harang 
zúgása fogadott minket. Két új pap és három diakónus  született ezen a 
napon.
      Józsa Attila  káplán Somorjáról

_________________________________________________________________
Discutez en ligne avec vos amis, essayez MSN Messenger : 
http://messenger.msn.com