Subject: [Liturgia] Szemle: Dolhai, A szentaldozas hatasa

From: Füzes Ádám <[email-masked]>
Date: Thu, 30 May 2002 16:55:38 +0200

SZEMLE

Dolhai Lajos, A szentáldozás hatása az áldozás utáni könyörgések alapján,
Magyar Egyházzene, 8 (2000/2001) 411-418.

Dolhai Lajos egri teológiai tanár. Számos szentségtani és ennek kapcsán
liturgikus cikket jelentetett meg.

Ez a cikk bevezetőjében az euchológiával, a liturgia szövegeinek
vizsgálatával foglalkozik.
Hosszú távú célként a liturgia szótárának összeállítását
jelöli meg, melyben minden kulcsfogalom megtalálható lenne részletesen
kifejtve. Átfogó képet adna magáról a liturgikus teológiáról.
Maga a cikk az Eukarisztia sajátos szótárát akarja összeállítani az áldozás
utáni könyörgések terminológiai jellegzetességei alapján. A "szótár" célja:
közelebb kerülni az Eukarisztia titkához, melyet nem elég csak a spekulatív
teológia oldaláról vizsgálni, hanem fontos az imádkozó hit, a liturgia
szövegeiből kiindulva is tanulmányozni.
A liturgia nyelve szabadabb, mint a teológiáé, nem köti a fogalmi
gondolkodás, viszont
kifejezései, képei néhol elveszthetik eredeti jelentésüket (itt az ókori
lakomát és áldozatot hozza példának a Szerző).
Az évközi idő áldozás utáni könyörgései leszűkítik a vizsgálódást, mert
liturgikus szerepük miatt főleg a lelki táplálékról és a szentáldozás
gyümölcseiről szólnak, nem találunk bennük utalást az állandó
jelenlétre.
A cikk második felében a Szerző a Postcommunio imádságok főneveit, jelzőit
és igéit vizsgálja előfordulásuk gyakorisága és jellegzetességei szerint.
Ezután összefoglaló következtetéseket von le belőlük: az Eukarisztia az élet
kenyere, a kegyelem és az üdvösség eszköze, keresztény átalakulásunk
segítsége, a hívők egységének jele és eszköze.

A cikk érdekes és érthető olvasmány, mely bepillantást nyújt a szövegek
elemzéséből előtáruló teológiai és lelki tanulságokba. Másokat is
serkenthet, hogy hasonló adalékaikkal járuljanak hozzá a liturgia nagy
szótárának megalkotásához.

Füzes Ádám
MALEZI