Subject: [Liturgia] Fw: Gospel

From: "Füzes Ádám" <[email-masked]>
Date: Tue, 19 Nov 2002 19:16:00 +0100

Az alábbi levelet egy anonimitásban maradó listatagtársunk küldte még a
gospel témában.

-----Eredeti üzenet-----
Címzett: Ádám Füzes
Elküldve: 2002. november 17. 0:44
Tárgy: Gospel

Tisztelt Ádám Atya!

Mint illetéktelen, nem hozzáértő csak annyit szeretnék a felvetett
kérdésekkel kapcsolatban teljesen magánvéleményként megfogalmazni, hogy
kellene liturgikus és esztétikai mércének léteznie, amelyek alapján ki
lehetne zárni bizonyos jelenségeket a templomból. Ahhoz, hogy "méltóképpen
ünnepelhessük az Úr szent titkait" szerintem az igényes "musica sacra" is
hozzátartozik. És talán arra is gondolni lehetne, hogy a templom megszentelt
hely, ahol a felhangzó zenei anyagnak is méltónak kell(ene) lennie, mint
ahogy több templomban ügyelnek arra is, hogy ott még a túristáknak se
lehessen akármilyen öltözékben megjelenni.

A "hókuszpókusz" szómagyarázatához a következők: az Akadémiai Kiadó A magyar
nyelv történeti-etimológiai szótára című munkában a szófejtés korántsem
egyértelmű. A szótár szerint ugyanis: "... Végső forrása számos szellemes
megfejtési kísérlet ellenére sincs tisztázva. Talán varázsmondásként
használt, önmagukban értelmetlen, eredeti alakjukból kiforgatott latin
szavakból keletkezett. Legkorábbról (1624 óta) az angolból mutatható ki.
..."